دانلود مباني نظري و پيشينه تحقيق عوامل حجاب

۲۷ بازديد
دانلود مباني نظري و پيشينه تحقيق عوامل حجاب
دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل docx
حجم فايل 20 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 10
دانلود مباني نظري و پيشينه تحقيق عوامل حجاب

فروشنده فايل

كد كاربري 4558

عوامل حجاب

الف : صعود به مراتب معنوي

بايستي مسائل ارزشي اسلام در جامعه ما احياء شود . مثلاً حجاب ، يك مسأله ارزشي است مساله‌اي كه اگر چه مقدمه‌اي است براي چيزهايي بالاتر . اما خود يك مساله ارزشي است ما كه اينقدر مقيديم ، به خاطر اين است كه حفظ حجاب به زن كمك مي كند تا بتواند به آن رتبه معنوي خود برسد و دچار آن لغزشگاه‌هاي كه سر راهش قرار داده‌اند نشود .

ب : حجاب مانع اختلاط بي‌قيد و شرط

مساله حجاب به معناي منزوي كردن زن نيست اگر كسي چنين برداشتي از حجاب داشته باشد برداشتي كاملاً غلط و انحرافي است . حجاب به معناي جلوگيري از اختلاط و آميزش بي قيد و شرط زن و مرد در جامعه است . اين اختلاط هم به ضرر جامعه و هم به ضرر زن و مرد است حجاب به هيچ وجه مزاحم و مانع فعاليتهاي سياسي و اجتماعي و علمي نيست . شايد عده‌اي تعجب كنند كه خانمي در سطح بالاي علمي مشغول فعاليت است و خود را بر مساله حجاب منطبق نيز كرده است و اين را بعضي باور يا حتي تصور نمي‌كنند . چرا كه حجاب بدون عفاف صورت نمي‌گيرد و صحيح‌ترين حجاب آن است كه شخصي در تمامي مراحل رعايت نمايد[1] .

ج : پوشش سالم براي حفظ زن

حجاب براي زن به معناي ذلت او نيست بلكه به معناي عصمت و حفظ زن ، نه فقط عصمت و حفظ زن ، بلكه عصمت و حفاظت زن و مرد هر دو است .

حجاب به معناي چادر نيست . اما چادر در مزد ايرانيها كه زنهاي ما از قديم داشتند بهترين نوع حجاب مي‌باشد . بدون چادر هم حجاب ممكن است حجاب به معناي پوشيدن سالم نه پوشيدني كه از نپوشيدن بدتر است به تعبير روايات ، پوشيدن عريان كه در عين پوشيدگي مثل انسان برهنه و عريان است . آن پوشيدن به درد نمي‌خورد و حجاب نيست . پوشيدن سالم آن است كه تمام سرتاپاي بدن زن را پوشانده باشند . البته صورت و دو دست را بسياري فقط مستثني مي‌دانند و برخي مستثني نمي‌دانند و آنها كه مستثني مي‌دانند در مواردي است كه صورت بدون آرايش و ساده باشد ؛ اين است معناي حجاب . البته زن‌هاي ايراني روش چادر را پيدا كرده‌اند كه بسيار هم روش خوبي است و هم زيباست و منافي با زيبايي زن نيست و هم حجاب و حفاظ كامل است به هر حال حجاب را چه به شكل ايراني ، عربي ، كشورهاي ديگر ، زنها يك جور حجاب خود را حفظ مي‌كنند ، هر جوري كه حجاب حفظ شود اين نظر اسلام است[2] .

بكار بردن كلمة حجاب در مورد پوشش زن يك اصطلاح جديد است چرا كه پوشش به معني ستر استفاده شده است اين ستر و پوشش باعث شده كه عده‌اي فكر كنند اسلام خواسته است زن هميشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بيرون نرود . حال آنكه در وظيفه پوشش كه اسلام براي زن مقرر كرده است حبس زن مطرح نيست و چنين انديشه‌اي مطلقاً وجود ندارد .

پوشش زن در اسلام اين است كه زن در معاشرتهاي خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‌گري و خودنمايي نپردازد . فلسفه پوشش جنبه اجتماعي ، اجتماعي ، خانوادگي ، بالا بردن احترام زن و جلوگيري از ابتذال است اسلام مي‌خواهد با پوشش جلو انواع التذاهاي جنسي در خارج از محيط خانه گرفته شود و اجتماع منحصراً براي كار و فعاليت باشد و اين نظر درست در نقطه مقابل سيستم غربي عصر حاضر است كه كار و فعاليت را با لذت‌جوئيهاي جنسي به هم مي‌آميزد . يكي از مسائل مهم جامعه اسلامي حجاب است و تقيه خانمهاي مسلمان به حجاب آن چنان قومي بوده است كه تلاشهاي استكبار در دوران حكومت نوكرانشان بر عليه حجاب بي‌نتيجه بوده است هر چند كه سرسپردگان ، چادر از سرزنان مسلمان كشيدند و به اتحاء و طرق مختلف زن محجبه را تحقير كردند و سعي كردند آنها را از جامعه طرد كنند[3]اما بواسطه اينكه زنان ايران اسلامي از باطن و باور ديني و الهي برخوردارند موفقيت لازم به دست مهاجمان نيفتاد ؛ گر چه تا حدودي بخشي از خانواده‌هاي شهرنشين را از موقعيت ديني بيرون بردند ليكن در همان مكانها انسانهائي نيز با باور و يقين زير بار اين تهاجم نرفتند و مشكلات و رنجهاي راه را به جان و دل خريدند . در انقلاب اسلامي دشمن راههاي زيادي براي انحراف ملت بكار برد از راه‌هاي اختلافات داخلي و ترور افراد انقلابي و تبليغات وسيع عليه حجاب اسلامي ، ولي اينهمه عوامل براي ترقي افراد كافي نبود .

 


[1] -اميرحسين ، پانكي ****ر و «‌آيينه زن » ، اول ، صص 253-244.بطور خلاصه

[2] -همان منبع ، صص 242-241.

[3] -مظفر ، حاجيان حسين‌آبادي و پاسدارعفت ، ج اول ، صص 4-1

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.