مباني نظري مديريت عملكرد، ارزشيابي آموزشي، فعاليتهاي آموزشي، فعاليتهاي فوق برنامه پرورشي مدارس

۱۰۰ بازديد

مباني نظري مديريت عملكرد، ارزشيابي آموزشي، فعاليتهاي آموزشي، فعاليتهاي فوق برنامه پرورشي مدارس

مباني نظري مديريت عملكرد، ارزشيابي آموزشي، فعاليتهاي آموزشي، فعاليتهاي فوق برنامه پرورشي مدارس

فرمت فايل : docx

حجم : 115

صفحات : 86

گروه : علوم انساني

توضيحات محصول :

مباني نظري مديريت عملكرد، ارزشيابي آموزشي، فعاليتهاي آموزشي، فعاليتهاي فوق برنامه پرورشي مدارس

مشخصات محصول:
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

متغيرها: مديريت عملكرد، ارزشيابي آموزشي، فعاليتهاي آموزشي، فعاليتهاي فوق برنامه پرورشي مدارس

توضيحات: 86 صفحه فارسي (word)

با رفرنس دهي كامل فارسي و انگليسي و پانويس ها مناسب براي پايان نامه

خلاصه اي از كار:

................

2-3- فعاليتهاي آموزشي

منظور از فعاليتهاي  آموزشي همانا وظايف " فني " در سطح مدرسه و كلاس درس است . نظام هاي آموزشي و مدارس نه كالا توليد مي كنند و نه خدماتي نظير تعمير يا حمل و نقل انجام مي دهند . آنها براي تحقق اهداف پيچيده و ظريفي فعاليت مي كنند . فعاليت عمده آنها انجام وظايف آموزشي و پرورشي است كه به سهولت وظايف سازمان هاي ديگر و با پيروي از اصول كلاسيك مديريت قابل تفكيك نيستند . فراگرد آموزش و پرورش، قابل تفكيك به وظايف تخصصي خردخرد نيست و به ناچار در تقسيم كار از موضوعات درسي و مراحل آموزشي به اين منظور استفاده به عمل مي آيد .

...................

2-3-1- وظايف آموزشي در مدارس

1- پرورش مهارت هاي فكري:  شايد مهم ترين هدف تعليم و تربيت پرورش قوه تفكر در دانش آموزان باشد . بدين منظور معلمان بايد ازعملكرد تفكر ( شناخت ) در انسان اطلاع داشته باشند تا بتوانند فعاليت هاي آموزشي را به گونه اي ترتيب دهند كه براي دانش آموز با معنا باشد . زماني كه دانش آموز موفق شود اطلاعات جديد را با دانش قبلي خود مرتبط سازد ، يادگيري معنادار رخ داده است . بنابراين ، دانش معنادار ساختن اطلاعات جديد دانش آموز اهميت فراوان دارد نه تنها يادگيري جديددانش آموزبايدبراساس دانش قبلي بنا شودبلكه دانش آموزبايد بتوانددانش جديد را به نحوي منطقي در حافظه خود سازمان دهد كه براي يادگيري مداوم در اختيار او باشد .

.................

2-3-3- كيفيت در آموزش و پرورش

مفهوم كيفيت به صورت ابتدايي از آغاز مورد توجه خريدار و مصرف كننده و عاملي مؤثر در فروش كالا بوده است ولي در طول تاريخ به دنبال پيش رفت علوم، تكنولوژي و ارتباطات و نحوه ي نگرش به مفهوم كيفيت و طرز تلقي بشر ن سبت بدان متحول شده است . با ظهور نظريات نو ين جامعه بشري و دگرگوني در نحو ه ي اداره مؤسسات، سازما ن هاي موجود در جوامع پيشرفته به مفهوم كيفيت نيز به گونه اي خاص توجه شده است.

..............

2-3-4- بهبود كيفيت آموزشي

بهبود كيفيت در آموزش از رويكردهايي است كه در دهه اخير در بسياري از نظام هاي آموزشي و دانشگاه هاي جهان مورد توجه قرار گرفته است.لذا مديريت آموزش ، براي رويارويي با چالش ها و مسائل خود ضروري مي باشد. لازم است استراتژي ها و برنامه هاي آموزشي متناسب با نيازها و انتظارات جامعه و  به جاي تأكيد بيش از اندازه به جنبه هاي كمي، به شاخص هاي بهبود كيفيت آموزشي تأكيد شود(هويدا ومولوي،1387،ص132).

................

-3-6- اهداف سازمان هاي آموزشي

اهداف آموزشي غالباً به صورت كلي و مبهم بيان مي شوند و دقت و صراحت لازم براي تبديل شدن به برنامه هاي دقيق عملياتي را ندارد . بطور كلي ، اهداف آموزشي در مقايسه با اهداف سازمان هاي ديگر از سه خصوصيت برخوردارند . اول ، كارورزان آموزش و پرورش براي اهدافي تلاش مي ورزند كه تعريف دقيقي ندارند .دوم ، اهداف عمومي آموزش و پرورش  به شدت متنوع است و شمار آنها روز افزون . در بررسي و انتقاد برنامه هاي آموزشي يا طراحي برنامه هاي جديد ، همواره تجديد نظر در اهداف آموزشي مطرح مي شود يا اينكه تغييرات اجتماعي و نيازهاي جديد ايجاب مي كنند كه اهداف تربيتي و اجتماعي نويني پديد آيند .

....................

2-4- فعاليت هاي فوق برنامه

آنچه مسلم مي باشد اين است كه زندگي انسانها در كنار يكديگر بدون تعامل و سازگاري مشكل آفرين خواهد بود. لذا جريان تربيت در پي آن است كه انسانها را با هر آنچه كه مايه يك حيات خوب و مناسب توأم با ثبات مي باشد آشنا گرداند و انسان ها را در مسير رشد و ارتقا قرار دهد كه در پرتو آن بتوانند به حيات موثر خويش ادامه دهند.در گذشته اين كار به عهده نهاد خانواده بود و ساير نهادها نقش چنداني در اين خصوص ايفا نمي كردند.بر اثر دگرگوني هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و حتي سياسي كه در جوامع بشري ايجاد گرديد نقش و بافت خانواده تغير گرديد و از آن به بعد بخش عظيمي از اين وظيفه [ تربيت نسلها ] بر عهده نهاد آموزش و پرورش قرار گرفت.آموزش و پرورش نيز جهت انجام آن در قالب برنامه درسي و محتواي كتب درسي سعي در تحقق اهداف خويش برآمد. اما به زودي متوجه گرديد كه اين بعد به تنهايي قادر به تحقق بخشيدن به هدفهاي عالي انساني كه مورد نظر تربيت مي باشد نخواهد بود بر اين اساس مي باشد كه فعاليت هاي تربيتي – اجتماعي و فوق برنامه در كنار جريان رسمي آموزش و پرورش جايگاه خويش را باز مي نمايد (برومند و همكاران، 1386: 14).

......................

-4-1- انواع فعاليت هاي فوق برنامه

الف) فعاليت هايي كه اجراي آنها فقط در داخل مدارس مقدور مي باشد. مثل كارگاه هاي درون مدارس.

ب) فعاليت هاي كه اجراي آنها فقط در خارج مدارس مقدور مي باشد مانند اردو.

ج) فعاليت هايي كه مي توان هم در داخل و هم در خارج مدارس به آنها پرداخت.مانند انتظامات، كتابخواني.

در تقسيم بندي ديگر مي توان اين فعاليتها را به زير بررسي كرد:

الف) اجرا به صورت گروهي: اين فعاليتها معمولا با ثبت نام دانش آموزان علاقمند همراه مي باشد و پس از ثبت نام و انتخاب سرپرست براي گروه به شروع كار با آنها مي پردازند.

ب) اجرا به صورت انفرادي: در بعضي مواقع مربي براي يك فرد به صورت انفرادي فعاليتي را معين مي كند و فرد بايد آن را اجرا نمايد.مانند ورزشهاي انفرادي.

.................

-4-2- اهميت امور تربيتي و فعاليت هاي فوق برنامه در آموزش و پرورش

در مدارس هدف انتقال دانش نيست زيرا دستگاهها بهتر دانش را منتقل مي كنند. بلكه هدف مدارس ياد دادن است يعني ايجاد شرايط براي يادگيري . مدارس به ويژه مقاطع ابتدايي و راهنمايي محل كشف و بروز استعدادهاي افراد و تمرين و تثبيت آنهاست.

مديران و معلمان به طور موثر در برنامه يادگيري و رضايت دانش آموزان و فعاليت هاي بهبود و ارتقاي مستمر كيفيت نقش دارند. كيفيت چيزي نيست كه بتوان به مدرسه تزريق كرد، تحقق كيفيت نيازمند مشاركت صادقانه همه كاركنان و معلمان و عوامل مدرسه است.

......................

-4-3- ويژگي هاي فعاليت هاي فوق برنامه پرورشي مدارس

فعاليت هاي مكمل و فوق برنامه بايد ويژگي هاي زير را دارا باشند:

۱) در راستا يا هم جهت و همسو با محتواي برنامه درسي رسمي باشد.

۲) همخوان با سن رشد عقلي، عاطفي و اجتماعي دانش آموزان باشد.

۳) انگيزه را در دانش آموزان تقويت كند.

۴) دشواري بايد در سطحي متوسط باشد، فعاليت هاي پيش پاافتاده ارزش صرف وقت از سوي يادگيرنده را ندارد و فعاليت هاي دشوار، به صورت غيرقابل انجام رخ مي نمايد.

................

2-4-4- عوامل موثر بر كيفيت فعاليت فوق برنامه پرورشي

رسالت آموزش و پرورش در هر كشوري تقويت نگرش انساني به زندگي و ارتقاي فلسفه آن و ايجاد توانايي در افراد جامعه براي زندگي سالم و سازنده است. 

2-4-4-1- شناخت نياز دانش آموزان

دانش ­آموزان ممكن است بسته به وضع فردي و خانوادگي داراي نيازهاي ويژه­اي باشند، اما به طور كامل همة آنان داراي نيازهاي مشتركي به شرح زيرند:

....................

2-4-8- روش هاي تدريس

ازميان عناصربرنامه ي درسي (هدف، محتوا ، وسايل آموزشي ، تدريس، ارزشيابي و... ) تدريس يكي ازعناصركليدي وتعيين كننده تلقي مي شود .اگر برنامه ريزي درسي درسه مرحله – برنامه هاي قصده شده، اجراشده وكسب شده درنظربگيريم، نقش معلم ونحوه ي تدريس او در فرايند اجرا و چگونگي كسب آن از سوي دانش آموزان به عنوان مهم ترين عامل تأثيرگذار مطرح است. براي رويارويي با انبوه چالش هاي قرن حاضر و براي رسيدن به اركان تعليم و تربيت در قرن بيست و يكم، نياز به معلمان اثربخش و با انگيزه براي تربيت نسل جوان كاملاً ضروري است، و معلم اثربخش، معلمي است كه ضمن آشنايي با انواع روش هاي فعال تدريس با بهره‌گيري از الگوهاي مختلف تدريس موثر، موجبات حفظ پويايي و تكامل را در فراگيران ايجاد مي كند (شعباني، 1386: 22). 

.................

2-4-9- دانش و مهارت معلمان

هزاره‎سوم را تحت عنوان عصر دانايي و عصر انفجار اطلاعات ناميده‎اند. آموزش و پرورش كه در دوره‎هاي طولاني گذشته، عمده فعاليت خود را به انتقال اطلاعات و افزايش محفوظات فراگيران اختصاص داده بود (حسيني­پناه، 1382: 17)

...................

2-4-10- عملكرد منابع انساني

در اجراي فعاليت هاي فوق برنامه پرورشي مدارس نيروي انساني نقش سازنده و كليدي در پيشبرد ماموريتها، هدفها، سياستها، خط مشي ها و استراتژي ها داراست و از اركان رشد و بقاي سازمان محسوب مي‌گردد .در هر سازماني به منظور اثربخش نمودن امور و نيل به هدفهاي سازماني از معيارهايي استفاده مي‌كنند. اهم اين معيارها عبارتند از جذب، آموزش و حفظ نيروي انساني كارآمد و متخصص. از آنجا كه ويژگيهاي فردي منابع انساني با اثربخشي سازماني رابطه دارد، در اين راستا محققين براي دستيابي به نتايج مطلوب هدفهاي علمي و كاربردي را مدنظر قرار داده‌اند.

..............

۱) سوئد:

تنظيم فعاليت هاي تربيتي مدرسه در كشور سوئد تا حد زيادي در اختيار مدرسه، معلمان و والدين دانش آموزان است. يكي از نكات ارزشمند نقش موثري است كه به دانش آموزان در برنامه ريزي فعاليت ها داده مي شود، امكانات و فعاليت هاي مراكز گذران اوقات فراغت به طور طبيعي با فعاليت هاي روزانه مدرسه تلفيق شده است. اين فعاليت ها عين برنامه است و جزيي از فعاليت هاي تربيتي دانش آموزان به شمار مي رود و تحت عنوان «فعاليت هاي آزاد» تلقي مي شود. محتواي فعاليت هاي آنها شامل سرگرمي ها و گردهمايي ها، فعاليت هاي عقيدتي، هنرهاي زيبا، آواز، موسيقي، نمايشنامه، كارهاي تصويري، قصه گويي، طراحي و نقاشي، فعاليت هاي حفظ محيط زيست، بازي هاي گروهي، مشاركت و اداره بخش هايي از امور مدرسه (كتابخانه، پذيرايي، امور بهداشتي مراقبت و محافظت از دانش آموزان كوچكتر، اردوها و مسافرت هاي دانش آموزي) است.

۲) مالزي:

آموزش هنر و موسيقي و مهارت هاي زندگي، جزو درس هستند كه در برنامه جديد در كشور مالزي به آن توجه شده است و تقريباً يك پنجم از ساعات برنامه مدرسه اي به فعاليت هايي مانند ورزش، هنر، فعاليت هاي باشگاهي تعلق دارد كه در چهار سطح مدرسه اي، منطقه اي، ايالتي و ملي برگزار مي شود.

۳) روسيه:

......................

منابع فارسي

-احديان، منصور و آقازاده، محرم. (1380). روش هاي نوين تدريس، تهران: نشر آميژ. صص 18-21.

-احمدي، ح.، شكوهي، م.، بني اسدي، ح.، جعفري، پ و كيايي، م. 1383. فعاليت هاي فوق برنامه، مباني نظري و شيوه هاي ارزشيابي. منادي تربيت، دوره دوم، شماره 3، صص 14-22.

Albirini, Abdulkafi (2006). Teachers' Attitudes toward Information and Communication Technologies: The Case of Syrian EFL Teachers. [ online ] at: www.elsevier.com

Bievnat. Nancya, Klesse, Edward. j. (1989). The third curriculum, student activities, national association of secondary school principas.

............................

قيمت محصول : 25000 تومان

دانلود
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.