پايان نامه كارشناسي ارشد رشته مهندسي صنايع با عنوان بكارگيري شبكه عصبي و كنترل كيفيت رنگ خودرو

۱۱۱ بازديد

پايان نامه كارشناسي ارشد رشته مهندسي صنايع با عنوان بكارگيري شبكه عصبي و كنترل كيفيت رنگ خودرو

كيفيت مناسب در رنگ آميزي اتومبيل مي تواند زيبايي خاصي به آن ببخشد بنابراين لازم است كه به كيفيت مناسب تر رنگ اتومبيل با استفاده از دانش امروزي پرداخته شوداغلب فرآيندهاي توليدات صنعتي غير خطي بوده و معمولاً عدم اطمينان و تعاملات پيچيده دارند


مشخصات فايل

تعداد صفحات 190
حجم 6 كيلوبايت
فرمت فايل اصلي doc
دسته بندي صنايع و معادن


توضيحات كامل

پايان نامه كارشناسي ارشد رشته مهندسي صنايع با عنوان بكارگيري شبكه عصبي و كنترل كيفيت رنگ خودرو

مطالعه موردي: شركت سايپا

 
 
مقدمه
        در گذشته تقاضا صرفاً براي مصرف يك كالا صورت مي گرفت زيرا انتظار مصرف كنندگان از يك كالا درحد برآورده ساختن نيازهاي آنان بوده ، امروزه با توليدات انبوه كالاها انتظارات مصرف كنندگان نيز تغيير يافته و آنها بدنبال عوامل ديگري براي رضايت خود از خريد كالا مي باشند. مردم علاوه بر طول عمر كالا بدنبال جلوه و زيبايي خاص آن كالا نيز مي باشند كه امروزه يكي از مباحث مهم توليد مي باشد.در حال حاضر با افزايش رقابت در توليدات جهاني توليد كنندگان سعي مي كنند كه به تمامي عوامل مورد نياز مشتريان پاسخ مناسب بدهند. ظاهر و شكل مناسب كالا از مواردي است كه بايد به آن توجه بسيار  شود زيرا اگر چه يك كالا با دوام باشد اما داراي ظاهر زيبا نباشد، قدرمسلم تقاضايي براي آن نخواهد بود. زيرا اولين چيزي كه به نظر يك خريدار ميرسد ظاهر زيباي كالا است.
 
صنعت اتومبيل نيز از اين قاعده مستثني نيست و توليد كنندگان اتومبيل بدنبال ظاهر هرچه زيباتر چه در طراحي و چه در رنگ آميزي آن مي باشند. كيفيت مناسب در رنگ آميزي اتومبيل مي تواند زيبايي خاصي به آن ببخشد. بنابراين لازم است كه به كيفيت مناسب تر رنگ اتومبيل با استفاده از دانش امروزي پرداخته شود.اغلب فرآيندهاي توليدات صنعتي غير خطي بوده و معمولاً عدم اطمينان و تعاملات پيچيده دارند. اين امر باعث اين مي شود كه اهداف اقتصادي و صنعتي به سختي بدست آيند. در چالش با محيط رقابت جهاني  تلاش صنايع بر اينست كه تكنولوژي خود را براي بهبود كيفيت و كاهش قيمت و به حداقل رساندن ضايعات ارتقاء دهند . امروزه ميتوان با استفاده از علم و دانش به كيفيت مناسب در رنگ آميزي اتومبيل دست يافت.
 
فرآيندهاي پوشش رنگ  مانند پوشش پليمري اتومبيل در صنايع اتومبيل و الكتروپلتينگ  در صنعت پوشش نهايي فلزات يكي از اين مثالهاي پيچيده هستند. اين فرآيندها در چند مرحله انجام مي شوند. وممكن است در هر مرحله چندين مرحله عملياتي مختلف شيميايي و فيزيكي طي شود.اين فرآيند معمولاً ويژگي هايش توسط چند پارامتر مشخص مي شود. تعدادي از  پارامترها را به دليل هزينه بالا يا سختي اندازه گيري نمي توان تعيين كرده يا حتي بعضي از داده ها رانمي توانيم كامل يا با قطعيت اندازه گيري نمائيم. بطور كلي پيچيدگي سيستم باعث مي‌شود كه قابليت درك آن كاهش يافته و اندازه گيري ويژگي هاي آن مشكل  شود. امروزه عمليات رنگ آميزي بدنه هاي خودرو خيلي پيشرفت كرده است. بنابراين انتظار مي رود كه رنگ بدنه خودرو داراي پوششي يكنواخت و عاري از هرگونه عيب در نظر مشتري بوده و موجبات رضايت وي را فراهم كند.
 
با اين وجود توليد رنگ با كيفيت بالا كار بسيار مشكلي است زيرا پارامترهاي زيادي بر روي اسپري رنگ تاثير گذار هستند. تعدادي از اين پارامترها شامل شرايط داخل كابين پاشش، خواص مواد رنگ،  شرايط كوره يا پارامترهائي كه مانند حلالها و غيره مي باشند. در مجموع ايجاد هماهنگي در بين اين پارامتر بيشتر علاوه بر علم ، به هنر و تجربه نيازمند است.در شرايط كنوني در رقابت بازار خورو با توجه به اينكه براي رنگ آميزي خودرو انرژي و هزينه بالايي صرف مي شود و اصل مشتري مداري، لازم است كيفيت توليد قسمتهاي مختلف  خودرو از جمله رنگ آن مورد توجه بيشتري قرار گيرد. براي بهبود كيفيت رنگ روشهاي كنترل كيفي متنوعي براي رنگ خودرو وجود دارد. اين روشها بيشتر جنبة بازرسي را دارند و مسائل و مشكلات كيفي كالاي نيمه ساخته يا نهايي را شناسايي مي كنند و راه حلهايي هم در جهت رفع عيوب ارايه مي دهند.كه اغلب اين روشها بر اساس تجربه است . حال در اين تحقيق مي خواهيم به سنجش پرداخته و با استفاده از شبكه عصبي كيفيت رنگ بدنه هاي خودرو را پيش بيني كنيم . دراين پژوهش تلاش بر اينست كه با دريافت اطلاعات بموقع از عيوب جلوگيري كنيم و تا حد ممكن كيفيت را افزايش داده و در نهايت هزينه هاي توليد را كاهش دهيم .
 
 در يك سالن رنگ كارخانه اتومبيل بدنه هاي خودرو  لايه به لايه رنگ مي شوند . در هر شيفت نمونه هايي از بدنه ها انتخاب و ضخامت رنگ آنها اندازه گيري مي شود. مشكلات ضخامت رنگ سبب ايجاد عيوب مختلفي مي شود. بطور سنتي در صنعت پوشش اتومبيل كنترل كيفيت بر اساس بازرسي در جهت كاهش عيوب انجام مي شود(2001 .Lou)اين ديدگاه كه بر اساس بازرسي مي باشد. به حل خيلي از مشكلات كيفي كمك مي كند ولي اين ديدگاه بصورت بعد از رويداد و توليد صورت مي گيرد. بنابراين اقدامات بعد از رخ دادن و شناسايي عيوب انجام مي شود و مشكلات كيفي نمي توانند در مراحل بعد پيش بيني شوند.
 
 
 
كلمات كليدي:

رنگ آميزي ED

صنعت اتومبيل

بهبود كيفيت رنگ

كنترل كيفيت رنگ خودرو

بكارگيري شبكه عصبي در رنگ خودرو

 
 
 
 1-1 پيش زمينه تحقيق 
بهبود كيفيت رنگ ضامن يافتن ويژگيهاي اسپري در مراحل مختلف مي باشد كه مستلزم ايجاد مدلهاي اسپري مي باشد. در سالهاي گذشته تلاشهاي زيادي در مدلسازي اسپري رنگ شده ولي بعلت غير خطي بودن و پيچيدگي آن پيشرفت زيادي حاصل نشده است(1991 Skormin and Siciliano   ) .مدلهاي هيورستيك در مدلسازي اين فرآيند ها مانند سيستم هاي خبره ايجادشد (لووهانگ Lou and haung  2003) .
 
 از كارهايي كه در زمينه پيش بيني ضخامت رنگ انجام شده مي توان از ماتريس ژاكوبين كه در سال 2002 توسط Filev ارائه شد (Filve 2002 ) و مدلهاي شبكه عصبي كه توسط لووهانگ در سال 2002 صورت گرفته است نام برد. اين مدلها فرصتي براي مطالعه روي عمليات بصورت وسيع تر و با متغيرهاي بيشتري براي بهبودكيفيت فراهم مي نمايند  .(Li  2004).ماتريس ژاكوبين هم اكنون بصورت موفقيت آميزي در سيستم كنترل كيفيت رنگ استفاده مي شود. اين ماتريس بيشتر بر اساس منطق فازي است و از ابراز هوشمند  ( RBIC ) استفاده مي نمايد. هم اكنون ايده ها و مسائل گوناگوني هم بطور موفقيت آميز توسط شبكه عصبي غيرخطي انجام مي شوند.
 
در كارهاي قبلي كه توسط شبكه عصبي انجام شده است ورودي ها بصورت محدودتر ارائه شده زيرا در پروسه رنگ آميزي ، مطالعات آكادميك و علمي به تنهايي در كنترل فرآيند پاسخگو نمي باشد. از آنجائيكه كسب تجربه در كنترل پروسه بسيار با اهميت مي باشد با مشاوره با متخصان مجرب به اين نتيجه رسيديم كه مي توان از متغيرهاي بيشتري نسبت به كارهاي انجام شده قبلي استفاده نمود. در نهايت با مشاوره با اساتيد و مديران باتجربه دست اندركار متوجه شديم كه بايد ضخامت رنگ طوري اندازه گيري شود كه ميزان خطاي اندازه گيري به حداقل برسد. بنابراين مي توان گفت كه نسبت به كار قبلي ما در اندازه گيري ضخامت رنگ توانسته ايم روش بهتر و دقيقتري را اجرا نمائيم كه در بخشهاي بعدي به تفصيل به آن اشاره خواهد شد .
 
درطرح اين تحقيق ابتدا معرفي موضوع تحقيق ، اهميت و ضرورت انجام آن به اختصار تشريح و  توجيه گرديده و اهداف تحقيق بيان مي گردد. در ادامه مسئله تحقيق و سوالات پيرامون موضوع تحقيق مورد بررسي قرار خواهد گرفت. سپس قلمرو موضوعي و جغرافيايي تحقيق ارائه مي گردد و محدوديت هاي موجود در حين تحقيق اعلام خواهد شد و نهايتاً واژه هاي عملياتي مورد استفاده معرفي مي گردند.از آنجا كه اين رساله بر پايه فوق شكل  گرفته است در انتهاي اين فصل ساختار آن ارائه گرديده تا بر اساس آن مطالعه و بررسي پايان نامه به راحتي صورت پذيرد.
 
 
 
فهرست مطالب
 
فصل اول : طرح تحقيق
مقدمه 2
1-1 پيش زمينه تحقيق 4
1-2 موضوع تحقيق 6
1-3 اهميت موضوع و لزوم انجام تحقيق 6
1-4 اهداف تحقيق 7
1-5 مسئله تحقيق 7
1-6 سؤالات تحقيق 5
1-7 قلمرو تحقيق 7
1-7-1 قلمرو موضوعي 8
1-7-2 قلمرو جغرافيايي 8
1-7-3 قلمرو زماني 8
1-8 محدوديت هاي تحقيق 6
1-9 تعريف عملياتي واژه ها 9
1-10 ساختار تحقيق 9
 
فصل دوم :ادبيات و پيشينه تحقيق
مقدمه 12
2-1 جذابيت اتومبيل 14
2-1-1 آماده سازي سطح 15
2-1-2 رنگ آميزي ED 16
2-1-3 سيلر كاري و پاشش عايق زير بدنه 17
2-1-4 رنگ آستري 18
2-1-5 رنگ رويه 18

2-1-5-1 تجهيزات رنگ آميزي 19

2-1-5-2 كابين رنگ 22
2-1-6 عيوب 23
2-1-7 ضخامت رنگ 25
2-1-8 رابطه ميان ضخامت رنگ و ايجاد عيوب 26
2-3 كنترل كيفيت 26
2-3-1 روند تحولات مربوط به سيستم كيفيت 30
2-3-3 رابطه كيفيت و بهره وري 33

2-4 فرايند داده كاوي..........................

2-4-1 تداخل و ارتباط شبكه عصبي و روشهاي آماري...

2-5 شبكه عصبي 34
2-4-1 شبكه هاي عصبي چند لايه 36

2-4-2 انواع شبكه هاي عصبي مصنوعي از نظر برگشت پذيري37

2-4-3 مراحل طراحي شبكه عصبي 38
2-4-4 قاعده فراگير پرسپترون چند لايه 42

2-5 كاربرد شبكه هاي عصبي در كنترل 47

2-5-1 اتوماسيون كنترل 47
3-5-2 طراحي كنترل 50
 
فصل سوم : روش تحقيق
1-3 روش تحقيق 60
2-3 فرآيند تحقيق 61
3-2-1 بررسي اوليه 61
3-2-2 مطالعات نظري 63
3-2-3 طراحي مدل 63
3-2-4 آزمون مدل 64
3-5 نمونه برداري 65
3-6 مدلسازي شبكه عصبي 69
 

فصل چهارم : تجزيه و تحليل اطلاعات و ساخت مدل

مقدمه 74
4-1 آماده سازي داده ها 74
4-2 تجزيه و تحليل اطلاعات با استفاده از شبكه عصبي 74
4-3-3 نتايج پيش بيني خطا با استفاده از شبكه عصبي
4-3-1 محاسبات مربوط به لايه اير
4-3-2 محاسبات لايه اير 91
4-3-3 محاسبات مربوط به ضخامت 95
4-4 نتايج پيش بيني خطا بااستفاده از روش اماري رگرسيون 
4-4-1 محاسبات لايه اير.............................
4-4-2 محاسبات مربوط به لايه بل.....................
4-4-3 محاسبات مربوط به ضخامت.........................
4-6 مقايسه و نتيجه گيري 115
4-7 مدل پيشنهادي 118
4-8 جمع آوري داده ها 118
4-9 تجزيه و تحليل داده 119

4-10 يكپارچه سازي فرآيند كنترل كيفيت رنگ آميزي خودرو119

4-11 مقايسه دو فرآيند فعلي و مدل پيشنهادي 127
4-11- فرآيند كنوني 127
4-11- مدل پيشنهادي 128
 
فصل پنجم : نتيجه گيري وپيشنهادات
5-1 نتيجه گيري 133
5-2 پيشنهادات 134
منابع فارسي 183
منابع لاتين 185
پيوست شكل ها 187
 
 
 
 
 
 
 
 


توضيحات بيشتر و دانلود



صدور پيش فاكتور، پرداخت آنلاين و دانلود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.