تحقيق و پژوهش نقش حيا و حجاب در زندگي زن،

۱۱۶ بازديد

تحقيق و پژوهش نقش حيا و حجاب در زندگي زن،

اين تحقيق در مورد نقش حيا و حجاب در زندگي زن در 50 صفحه در قالب ورد و قابل ويرايش مي باشدكه شامل عناوين نقش حيا و حجاب در زندگي زن،اصول و نقش حيا و حجاب در تربيت فرزندان در خانوادهحياحجابپوششنقش حيا در تربيت فرزندانپوشش مادر و تأثيرآن در فرزندان،حيا،حجاب،نقش حيا و حجاب در زندگي زن و مي باشد

دانلود تحقيق و پژوهش نقش حيا و حجاب در زندگي زن،


نقش حيا و حجاب در زندگي زن اصول و نقش حيا و حجاب در تربيت فرزندان در خانواده حياحجاب پوشش نقش حيا در تربيت فرزندان پوشش مادر و تأثيرآن در فرزندان حيا حجاب نقش حيا و حجاب در زندگي زن
دسته بندي تحقيق
فرمت فايل docx
حجم فايل 165 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 50

اين تحقيق در مورد نقش حيا و حجاب در زندگي زن در 50 صفحه در قالب ورد و قابل ويرايش مي باشد.كه شامل عناوين :نقش حيا و حجاب در زندگي زن،اصول و نقش حيا و حجاب در تربيت فرزندان در خانواده,حيا,حجاب,پوشش,نقش حيا در تربيت فرزندان,پوشش مادر و تأثيرآن در فرزندان,،حيا،حجاب،نقش حيا و حجاب در زندگي زن و... مي باشد.همچنين:

 فهرست

نقش حياء در تربيت... 3

حياء در ارتباط با خداوند، ديگران و خود3

وظيفه پدر و مادر در رشد دادن حياي فرزندان.. 5

ذكر توسّل.. 6

نتيجه گيري.. 11

پيشنهادات: 13

حجاب... 17

نقش پدر و مادر در تربيت فرزند.. 17

ابعاد مختلف تربيت... 20

تربيت جسماني.. 20

تربيت ديني واخلاقي.. 21

تربيت عاطفي.. 25

تربيت جنسي.. 26

نتيجه گيري: 27

تاثير خانواده بر حجاب فرزندان.. 31

نقش خانواده حجاب و عفاف در خانواده32

راهكارهايي براي فرهنگ سازي عفاف و حجاب در جامعه34

آثار حجاب وعفاف... 35

آثار فردي حجاب... 35

توفيق معنوي.. 35

حفظ كرامت وشخصيت والاي زن.. 35

پاسداري از امنيت زن.. 36

آثار حجاب در خانواده36

آثار اجتماعي حجاب... 36

كاهش مفاسد.. 36

مبارزه با تهاجم فرهنگي.. 37

توسعه فرهنگ حجاب در جامعه44

نقش الگوي خانواده45

منابع: 48

 

نقش حياء در تربيت

حياء و شرم چيست؟ چون بحث مربوط به روش مسائل اخلاقي است، تعريف علماي اخلاق را بيا ن مي كنيم. آنها در مباحث اخلاقي يكي از رذائل اخلاقي را به عنوان «وَقاحت» مطرح مي­كنند كه ما به آن مي­ گوييم: بي شرمي؛ و ضدّ آن را «عَفاف» مي­ گويند. وقاحت از رذائل نفسانيّه است و عبارت است از: عدم مبالات نفس از ارتكاب محرّمات شرعيّه و عقليّه و عرفيّه. در مقابل آن، ما مي­ گوييم ضد او حياء است.

حياء عبارت است از: محصور كردن و انفعال نفس از ارتكاب محرّمات شرعيّه و قبائح عقليّه وعرفيّه، به جهت اينكه نكوهش نشود. مرحوم مجلسي رضوان الله تعالي عليه هم تعريفي راجع به حياء دارد كه مي­ فرمايد: «اَلحَياءُ مَلَكَةٌ لِلنَّفسِ تُوجِبُ إِنقِباضُها عَنِ القَبيحِ وَ إِنزِجارُها عَن خِلافِ الآدابِ خَوْفاً مِنَ الَّلْومِ» اگر بخواهم مطلب و بحث را ساده كنم؛ حياء يك نوع پوشش براي روح است. اين تعبير كه عرض ­كردم تقريباً هم در آيات قرآن وارد شده است هم در روايات. البتّه در روايات روشن ­تر است. در باب روح اين طور است كه اين براي انسان يك امري از امور فطري و اكتسابي نيست. يك پوششي براي روح است.

حياء در ارتباط با خداوند، ديگران و خود

آن وقت اين پوشش، در روابط گوناگون قرار مي ­گيرد. يك وقت در ارتباط با خدا قرار مي­ گيرد، يك وقت در ارتباط با مخلوق و حتّي يك وقت در ارتباط با خود انسان قرار مي­ گيرد. من نمي­ خواهم الان وارد بحث حياء بشوم چون چندين سال پيش اين را بحث كرده­ام. لذا تقسيم­ بندي مي­ كنند و مي­ گويند «أَلحَياءُ مِنَ اللهِ تعالي» يعني: از خدا خجالت بكش «أَلحَياءُ مِنَ الخَلق» يعني: از مردم خجالت بكش «أَلحَياءُ مِنَ النَّفس» يعني: لااقل از خودت خجالت بكش.

الحياء من الله عبارت از تقوا است

در بابِ آنجايي كه «حياء مِن الله» و خجالت كشيدن از خدا است، تعبير مي­ كنند به «تقوا». شما در قرآن اين تعبير را ببينيد: «يابَني ءَادَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيكمُ لِبَاسًا يوَارِي سَوْءَاتِكمْ وَ رِيشًا وَ لِبَاسُ التَّقْوَي ذَلِك خَيرْ ذَلِك مِنْ ءَاياتِ الله؛[3]اي فرزندان آدم! لباسي براي شما خلق كرديم كه شما را مي ­پوشاند و مايه­ زينت شماست. امّا لباس پرهيز كاري بهتر است. اينها(همه) از آيات خداست تا متذكّر نعمت هاي او شوند.»

تقوا يك چيز دروني و مربوط به روح است. پوششي براي روح است. در اين آيه از آن تعبير به لباس مي ­كند. پوشش است...عمدۀ بحث اين است كه تقوا، «الحياءُ مِن الله» است و حياء يك پوشش است. لذا علي عليه السلام در روايتي مي­

دانلود تحقيق و پژوهش نقش حيا و حجاب در زندگي زن،

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.