بررسي فقهي و حقوقي خريد و فروش اعضاي بدن

۱۱۱ بازديد

بررسي فقهي و حقوقي خريد و فروش اعضاي بدن

ارتباط انسان با اعضاي بدن خويش، از مباحثي است كه امروزه در حل برخي مسائل مستحدثه بدان توجه مي كنند تعيين نوع اين رابطه و قلمرو آن با بررسي ريشه هاي بحث در متون فقهي، در برخي از مسائل فقهي و حقوقي، همچون اهداي عضو در زمان حيات و پس از آن هنگام مرگ مغزي و همچنين بحث اخذ مال در برابر عضو، اثر مستقيم خواهد داشت

دانلود بررسي فقهي و حقوقي خريد و فروش اعضاي بدن


Investigating the buying and selling of organs بررسي فقهي و حقوقي خريد و فروش اعضاي بدن مال سلطنت حق معاوضه خريد و فروش اعضاي بدن پيوند اعضاي بدن اهداي اعضاي بدن اعضاي بدن فروش اعضاي بدن
دسته بندي حقوق
فرمت فايل docx
حجم فايل 103 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 22

رابطه انسان با اعضاي بدن خويش ـ چه با تعبير مالكيت ذاتي به كار رود و چه با تعبير سلطنت و حق تصرف ـ حاكي از يك معناست و آن، سيطره و سلطه انسان بر اعضاي خويش است. با توجه به اينكه بنا بر مالكيتِ اعتباري دانستنِ آن رابطه نيز، اين معنا در آن وجود دارد و به عبارتي در اين مطلب مشترك اند كه انسان بر اعضاي خود سلطنت دارد، پيش از ورود به بحث بيع و خريد و فروش اعضا، بايد به اين نكته اشاره كنيم كه گرفتن مال بدون معاوضه، دو صورت دارد؛ نخست اينكه، گاهي گرفتن مال، در برابر اين است كه صاحب عضو اجازه دهد عضو او برداشته شود.

به عبارت ديگر، با دريافت وجهي، راضي  شود كه ديگري از عضو او استفاده كند؛ به  گونه اي كه عضو اهدا شده جزء بدن گيرنده شود. در اين دريافت ـ چنانچه قائل به سلطنت بر اعضاء باشيم ـ هيچ اشكال و منع شرعي وجود ندارد؛ زيرا وقتي استفاده كننده از عضو بداند استفاده او هزينه بردار است، به پرداخت آن راضي مي شود و چون پرداخت اين مال غرض عقلايي دارد و در برابر تسلط صاحب عضو بر عضو است، امر آن به دست دهندۀ مال است. بنابراين، دادن و گرفتن مال بدين منظور، خوراندن و خوردن مال به باطل نيست و مشمول آيه «وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ ...»1 نمي شود؛ و بعد از تمليك و تملّك، مال مِلك گيرنده مي شود. پس هيچ منع و اشكالي در اين مطلب وجود ندارد.

صورت دوم اينكه، گاهي گرفتن مال در مقابل اين است كه صاحب عضو از حق خود بر آن عضو اعراض كند؛ چنانچه برخي احتياط را در ترك خريد و فروش اعضا مي دانند: «انسان نسبت به اعضاي خويش [حق تصرف و] اولويت دارد؛ چنانچه در خمر و خوك نيز چنين است؛ هرچند كه مالك آن نباشد. بنابراين، صحيح است كه در برابر اعراض از آن حق، مالي طلب نمايد؛ حتي اگر جدا نمودن عضو از بدنش حرام باشد؛ چه اينكه باعث نمي شود كه آن حق ساقط شود»2

بنابراين، اگر سلطنت انسان بر اعضاي خويش تماميت داشته باشد، اصل دريافت مال و عوض به دو صورت مذكور، در برابر عضو بر مبناي ملكيت ذاتي يا ملكيت اعتباري و يا سلطنت، بدون اشكال خواهد بود؛ اما اگر اين عمل در قالب خريد و فروش و بيع شرعي مطرح شود، به بررسي و تفصيل بيشتري نياز خواهد داشت.

 

 

گرفتن مال در برابر عضو، در قالب خريد و فروش

برخي فقيهان به حكم وضعي خريد و فروش اعضاي بدن اشاره كرده اند؛ بعضي از ايشان قائل به جواز3 و عده اي ديگر به عدم آن معتقدند4. گروهي ديگر نيز حكم تكليفي آن را در جواز اهداء5 و عدم آن بيان كرده اند.6

بررسي خريد و فروش اعضاي بدن از حيث حكم تكليفي

روشن است كه با استناد به ادله نمي توان بر حرمت مطلق «ضرر رساندن به نفس» حكم كرد. بنابراين، تأسيس اصل و اطلاقات لفظي بر اثبات حرمتِ ضرر به نفس، با توجه به بررسي ادله، صحيح نخواهد بود. از طرف ديگر، با توجه به ادله، خودكشي و عملي كه مرگ را به دنبال داشته باشد، مشروع نيست و كسي حق ندارد جان خود را سلب كند. پس مادامي كه خريد و فروش اعضاي بدن به قتل نفس منجر نشود، حرمت آن از ادله اثبات نشده و تحت ادله حليت است، و چنانچه به مرگ نيز منتهي شود، با توجه به اينكه حرمت آن در مواردي چون «دفع خطر از ديگري» اطلاق و شيوع ندارد، چه بسا بتوان گفت فروش و اهداي عضو حياتي، براي دفع خطر از ديگري، تحت ادله حليت است و حرمتش به دليل اطلاق نداشتن ادله اثبات نمي شود.

گفتني است، حفظ حيات و سلامتي افراد در دين مبين اسلام اهميت ويژه اي دارد؛ منتها ادله آن اطلاق ندارد و شامل اهداي عضو براي حفظ و نجات حيات ديگري نمي شود. بنابراين حكم به وجوب اهداء ـ آن گونه كه در كلام برخي فقيهان آمده است ـ به تأمل و بررسي نياز دارد.

برخي با استناد به بعضي ادله در صدد بيان وجوب حفظ حيات و جان ديگري هستند و برآنند كه چنانچه حفظ حيات انسان مؤمن، متوقف بر اهداء عضوي از انسان ديگري باشد، از باب تزاحم حرمت ضرر و وجوب حفظ نفسِ محترم، حفظ جان مقدم است.

 


1 (بقره: 188)

2 (محسني، 1374ش، ج 1، ص185)

3 خميني، بي تا، ج 2، ص625؛ مكارم شيرازي، 1429ق، ص128؛ حسيني شيرازي، 1428ق، ص495

4 (صافي گلپايگاني، 1417ق، ج 1، ص337)

5 (فاضل لنكراني، 1425ق، ص565؛ حسيني خامنه اي، 1424ق، ص 286)

6 [طباطبايي، 1422ق، ص 359].

 

دانلود بررسي فقهي و حقوقي خريد و فروش اعضاي بدن

برای یادگیری لغات اعضای بدن به انگلیسی، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. اولین گام مهم، استفاده از تصاویر و نمودارها است. می‌توانید تصاویری از اندام‌های مختلف بدن بگیرید و نام هرکدام را به انگلیسی یادداشت کنید. همچنین می‌توانید از منابع آموزشی متنوع مثل کتاب‌ها، ویدئوها یا برنامه‌های آموزش آنلاین بهره ببرید. با تکرار مداوم این لغات و استفاده از آنها در جملات، می‌توانید آنها را به خاطر بسپارید.

 

دومین روش، فراگیری لغات اعضای بدن از طریق مکالمه و ارتباط با دیگران است. مشارکت در گفتگوها و بحث‌های مرتبط با این موضوع باعث تثبیت لغات در حافظه شما می‌شود. ممکن است یک گروه تعلیمی یا فرهنگی شرکت کنید تا این لغات را در یک سیاق واقعی تجربه کنید. همچنین، با دوستان یا همکلاسی‌های خود به انگلیسی در مورد اعضای بدن گفتگو کنید تا ترتیب کلمات و جملات را در ذهنتان بهبود ببخشید. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا به صورت جذاب و کاربردی لغات اعضای بدن را یاد بگیرید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.