تحقيق دوچرخه سواري CYCLING RESEARCH

فايل دانشجويي و پژوهشي

تحقيق دوچرخه سواري CYCLING RESEARCH

۱۳۲ بازديد

 تحقيق دوچرخه سواري CYCLING RESEARCH

تحقيق دوچرخه سواري

فرمت فايل : doc

حجم : 25

صفحات : 22

گروه : تربيت بدني و علوم ورزشي

توضيحات محصول :

 

تحقيق دوچرخه سواري

مقدمه :

از اختراع اولين دوچرخه در سال 1867 تا امروز دوچرخه سواري سيري پر فراز و نشيب را پيموده در بدو تولد به عنوان وسيله اي تفريحي پنداشته مي شد با گذشت زمان به علت سرعت زياد در مقايسه با پياده به عنوان وسيله نقليه اي جدي مورد توجه قرار گرفت . با پيدايش اتومبيل در ابتداي قرن بيستم و اعمال سياست هاي اتومبيل گرا ، دوچرخه كارآيي اوليه خود را از دست داد اما از دهه 1970 با مطرح شدن بحران انرژي و از سوي ديگر در كانون توجه قرار گرفتن مسائل زيست محيطي مسيري فراهم شد تا در دهه 1980 به اهميت يافتن " برنامه ريزي پايدار " منجر شود اين نگاه انسان گرايانه بار ديگر تردد دوچرخه را به عرصه سيستم حمل و نقل درون شهري بازگرداند (قريب ، 1383،20 ) قديمي ترين شهر خشت خام جهان يزد هر چند در دهه 1330و 1340 به علت شدت استفاده ساكنين اش از دوچرخه به " شهر دوچرخه ها " شهرت يافت اما امروز با تسلط ماشين در شريان زندگي اش نسبت به سنت ديرينه خود بسيار بي مهر و بي ميل است .

حركت هاي جسته و گريخته اي هم كه براي احياء مجدد در دوچرخه سواري در يزد صورت گرفت ( كه در بخش تجربيات ساماندهي تردد دوچرخه در يزد بدان پرداخته مي شود ) جملگي طعم ناكامي چشيدند چرا كه از مطالعه اي زير بنايي در باب امكانسجي برنامه ريزي تردد دوچرخه محروم بودند .

اين پژوهش و بنا دارد با ترقيق در ضرورت هاي اوليه دوچرخه سواري و بررسي پتانسيل هاي شهر اين خلاء را پر كند .

بخش نخست اين پژوهش با عنوان عوامل تأثيرگذار بر گرايش به دوچرخه سعي دارد به اين پرسش پاسخ دهد كه جاذبه ها و دافعه هايي كه در بستر شهر يزد براي تردد دوچرخه وجود دارد چه هستند و گرايش مردم به استفاده از اين وسيله را چگونه شكل مي دهند ؟ در پاسخ به اين سؤال پيرامون عوامل مستقلي بحث خواهد شد كه بر تردد دوچرخه به عنوان عامل وابسته تأثير مي گذارند .

بخش دوم تحت عنوان " پتانسيل ها كالبدي شهر براي برنامه ريزي مسير تردد دوچرخه " مشخصا ً امكان طراحي مسيرها را در كالبد موجود شهر مي سنجد .

بررسي اين امكان از خلال تجربيات برنامه ريزي دوچرخه در شهر طي 30 سال گذشته در بخش سوم مكمل بحث خواهد بود .

1-           عوامل تأثير گذار بر گرايش به دوچرخه

ميزان استفاده از دوچرخه به عنوان عامل وابسته تحت تأثير پارامترهاي مستقلي به شرح زير است :(Hudson,1982,24,25) 1

1- برخي از موارد مورد اشاره هادسن به منظور تطابق با بستر مطالعه حذف يا اصلاح شدند نظير مورد امنيت دوچرخه كه تنها درصد كاربران دوچرخه يزد آنرا معضل پيش روي  دوچرخه سوار عنوان كردند

وجهه فرهنگي دوچرخه سواري – وضعيت آلتوناتيدهاي سفر – هزينه سفر – فاصله مبدأ و

مقصد سفر – ميزان ايمني تردد – وضعيت آب و هوايي منطقه – شيب بسته مطالعه –

آلودگي هوا

وضع موجود اين عوامل و تحليل آن در قياس با استانداردها به تفكيك عنوان خواهد شد و در ادامه معرفي هر عامل جمع بندي و راه كارهايي ارائه مي شود .

1-1      وجهه فرهنگي دوچرخه سواري

آل احمد در بازديد خود از شهر يزد در سال 1337 شهر را چنين توصيف مي كند :

شهر پر بود از دوچرخه هاي فيليپس ورالي ، آخوندها هم سوار بودند و پا مي زدند و مي رفتند جوي كنار خيابان مجراي گذر آب نبود استراحتگاه عمومي دو چرخه ها بود... يزد شهر دوچرخه هاست .... درحدود 200 هزار دوچرخه در يزد است ( قلمسياه ، 1375، 237) .

در رقم 200 هزار دوچرخه (با توجه به تخمين خود آل احمد از جمعيت يزد در آن سال يعني هزار نفر ) مي توان ترديد جدي كرد اما آنچه در اين سند قطعيت جدي دارد و فور حيرت انگيز استفاده از دوچرخه در آن زمان در شهر يزد مي باشد نكته قابل تأمل ديگر از اين نوشته اشاره به استفاده روحانيون از دوچرخه است كه حكايت از آن دارد كه دوچرخه هيچگونه احساس تنزل وجهه اجتماعي در بر نداشته است امروزه اما دوچرخه ابزاري است

1-   جلال آل احمد (1302-1348) نويسنده و روشنفكر برجسته ايراني

كه تا حد زيادي مغاير با تشخص اجتماعي به شمار مي رود و چنين ذهنيتي است كه

دوچرخه را محدود به گروه هاي معيني از جامعه كرده است ( قريب ، 1383،21)

نمودار مقايسه مشاغل با 215 تردد دوچرخه / تحصيلات جامعه آماري با وضعيت شهر

سطح پايين تحصيلات دوچرخه سواران مورد مطالعه در قياس با وضعيت عمومي شهر نيز همين مدعا را تكرار مي كند :

سهم تردد دوچرخه توسط بانوان در انگليس يك سوم سفرها و در دانمارك بيش از نيمي از سفرها را شامل مي شود (Hundson,1982,23) اما متأسفانه اين پتانسيل عظيم در ايران به علت معذوريت هاي عرضي دچار محدوديت بسيار است هر چند در ساعات شب به صورت فردي مي توان دختران دانشجو را سوار بر دوچرخه ديد اما به طور كلي سطح شهر از دوچرخه سوار زن محروم است

گرايش جدي زنان به دوچرخه سواري در يزد را مي توان در فضاهاي خصوصي كه در ازاي مبلغي به ارائه امكانات دوچرخه سواري به بانوان مي پردازند ديد در شهر يزد 2 مورد از اين مراكز وجود دارد كه به طور متوسط روزانه بيست ساعت نفر  سرويس مي دهند زنان دوچرخه سوار در اين مركز انگيزه شان تفريح و سلامتي است كه در مقايسه 12 درصد از دوچرخه سواران مرد يزد تنها با اين انگيزه ركاب مي زنند در آلمان انگيزه لذت و

1-  متاسفانه آمار مستندي در اين زمينه موجود نمي باشد و اين ارقام از حاصضلرب ميانگين تعداد مراجعه كرننده در ساعات استفاده آنان بدست آمده .

سلامتي دليل استفاده از % 3/35 كاربران از دوچرخه مي باشد ( كنف لاخر 1381 ، 216 )

در تحليل جمعيتي دوچرخه سواران يزد گروه سني بالاي     سال و زير    سال بيشترين بسامد دوچرخه سوار را دارند .

گروه اول كه علي رغم جمعيت كم اين گروه سني در شهر بخش وسيعي از دوچرخه سواران را شكل مي دهند .چه به دليل عادت ديرين و چه به علت ناتواني رانندگي به اين وسيله گرايش داشته اند  رفته رفته از جمعيت دوچرخه سوار يزد حذف خواهند شد

...

قيمت محصول : 4000 تومان

دانلود
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.