پاورپوينت نظريه صفت ريموند كتل

فايل دانشجويي و پژوهشي

پاورپوينت نظريه صفت ريموند كتل

۱۱۷ بازديد

پاورپوينت نظريه صفت ريموند كتل

پاورپوينت نظريه صفت ريموند كتل شامل 42 اسلايد است و براي دانشجويان روانشناسي كاربرد دارد


مشخصات فايل

تعداد صفحات 42
حجم 1 كيلوبايت
فرمت فايل اصلي pptx
دسته بندي روان شناسي


توضيحات كامل

پاورپوينت نظريه صفت ريموند كتل


پاورپوينت نظريه صفت ريموند كتل شامل 42 اسلايد است كه با پاورپوينت 2016 طراحي شده است وقابل ويرايش مي باشد . اين پاورپوينت براي دانشجويان روانشناسي كاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشي از متن اين پاورپوينت را براي شما آورده ايم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصويري از پيش نمايش اسلايدهاي اين پاورپوينت را براي شما قرار داده ايم تا بتوانيد جزئيات آن را مشاهده كنيد و در صورت تمايل در ادامه مطلب آن را دانلود نماييد .

 

زندگي نامه

ريموند برنارد كتل (Raymond Bernard Cattell) در سال 1905 در شهر استافوردشاير انگلستان به دنيا آمد. كتل در 16 سالگي براي تحصيل در رشته فيزيك و شيمي وارد دانشگاه لندن شد و سه سال بعد با درجه ممتاز فارغ‌التحصيل شد. در مدتي كه در لندن بود علاقه او به مشكلات اجتماعي تشديد شد، ولي به اين نتيجه رسيد كه تحصيل در علوم طبيعي او را براي پرداختن به اين‌گونه مشكلات مجهز نمي‌كند.

او به اين نتيجه رسيد كه بهترين راه‌حل اين است كه در زمينه بررسي ذهن انسان تسلط يابد. اين، تصميمي جسورانه در سال 1924 بود زيرا رشته روان‌شناسي در انگلستان فرصت‌هاي حرفه‌اي ناچيزي را فراهم مي‌كرد و فقط شش كرسي استادي در اين رشته وجود داشت. روان‌شناسي، رشته‌اي براي آدم‌هاي غيرعادي محسوب مي‌شد. كتل به رغم توصيه دوستان، تحصيلات عالي در دانشگاه لندن را آغاز كرد و در سال 1929 دكتراي خود را گرفت.

كتل در سال 1930 ازدواج كرد و از همسرش صاحب يك فرزند شد، اما پس از مدتي –در مدتي كه كتل بر روي تحليل عاملي براي ارزيابي ساختار شخصيت تحقيق مي‌كرد و درنتيجه كار مفرط، رژيم غذايي نامناسب، و سكونت اجباري در آپارتماني سرد به اختلال مزمني دچار شد– همسرش به‌علت اينكه آينده مالي وي ضعيف شده بود و كاملاً در كار خودش غرق شده بود او را ترك كرد.

كتل هشت سال بعد از اينكه دكتراي خود را گرفته بود، بالاخره، كار تمام‌وقتي را در رشته مورد علاقه خود به دست آورد. روان‌شناس مشهور امريكا ادوراد ثرندايك Edward Lee Thorndike‏، از كتل دعوت كرد تا يك سال را در آزمايشگاه ثرندايك واقع در دانشگاه كلمبيا در شهر نيويورك بگذراند.

سال بعد، كتل مقام استادي در دانشگاه كلارك واقع در شهر وُرستر ايالت ماساچوست را پذيرفت و در سال 1941 به دانشگاه هاروراد رفت، جايي كه به گفته او "نيروي خلاقيتش‌" شكوفا شد. از جمله همكاران او هنري موري، گوردون آلپورت و ويليام شلدون بودند كه شلدون مشغول ساختن نظريه خود درباره شخصيت و تيپ بدن بود. او همچنين در 40 سالگي در دانشگاه ايلي‌نويز با مقام استاد پژوهش مشغول به كار شد.

كتل در سال 1946 ازدواج دومي نمود و از همسر دوم سه فرزند يافت. ازدواج دوم او با يك رياضيدان كه در تمايلات پژوهشي‌اش سهيم بود انجام شد.


وي در سال 1997 از انجمن روان‌شناسي آمريكا مدال طلا دريافت كرد. و سرانجام در 92 سالگي در هونولولوي هاوايي درگذشت. خانواده كتل سايت يادبودي را به او اختصاص داده است كه زندگي‌نامه، عكس‌ها، جوايز، ستايش‌ها، و آگهي‌هاي ترحيم را شامل مي‌شود

مقدمه

هدف ريموند كتل از بررسي شخصيت اين بود كه پيش بيني كند فرد چه كاري انجام خواهد داد يا چگونه در پاسخ به موقعيت محرك معيني رفتار خواهد كرد. كتل به تغيير دادن رفتار از ناخوشايند به خوشايند يا از نابهنجار به بهنجار كه رويكرد برخي از نظريه پردازان ديگر بود، اشاره اي نكرد.

آزمودني هاي كتل افراد بهنجار بودند. هدف او بررسي كردن شخصيت آنها نه درمان كردن آن بود. سعي در تغيير دادن شخصيت قبل از آگاه شدن از اينكه چه چيزي بايد تغيير كند، غير ممكن يا حداقل نا بخردانه است. رويكرد او كاملا عملي است و بر مشاهدات رفتار و انبوه داده ها استوار است.

شاخص رويكرد كتل روش كار او با داده ها بود. او داده هاي خود را در معرض روش آماري به نام تحليل عاملي قرار مي داد كه عبارت است از ارزيابي رابطه بين هر جفت ارزيابي صورت گرفته از يك گروه آزمودني براي مشخص كردن عوامل مشترك.در صورتي كه صفات شخصيت كسي را بشناسيم مي توانيم پيش بيني كنيم كه او در موقعيت خاصي چگونه رفتار خواهد كرد.

و ...


فهرست مطالب

زندگينامه
مقدمه
رويكرد كتل به صفات شخصيت
صفات مشترك و صفات منحصر به فرد
صفات توانشي، خلقي و پويشي
صفات سطحي و صفات عمقي
صفات سرشتي و صفات محيط ساخته
صفات عمقي : عوامل بنيادي شخصيت
صفات پويشي : نيروهاي برانگيزنده
ارگ ها و احساس ها
تاثيرات وراثت و محيط
مراحل رشد شخصيت
سوالهايي درباره ماهيت انسان
ارزيابي در نظريه كتل
پژوهشي درباره نظريه كتل
تاملاتي درباره نظريه كتل
وراثت رفتاري
پايان

عنوان : نظريه صفت ريموند كتل

فرمت : پاورپوينت

حجم : 1.58 مگابايت

تعداد صفحات : 42

پيش نمايش تمام صفحات پاورپوينت

پاورپوينت نظريه صفت ريموند كتل


توضيحات بيشتر و دانلود



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.