پژوهش بررسي عوامل موثر بر دوست يابي هاي اينترنتي بين دانشجويان

۱۰۸ بازديد
پژوهش بررسي عوامل موثر بر دوست يابي هاي اينترنتي بين دانشجويان 18-30 ساله

پايان نامه بررسي عوامل موثر بر دوست يابي هاي اينترنتي بين دانشجويان 1830 ساله در 79 صفحه ورد قابل ويرايش

دانلود پژوهش بررسي عوامل موثر بر دوست يابي هاي اينترنتي بين دانشجويان 18-30 ساله

پايان نامه بررسي عوامل موثر بر دوست يابي هاي اينترنتي بين دانشجويان 1830 ساله پژوهش بررسي عوامل موثر بر دوست يابي هاي اينترنتي بين دانشجويان 1830 ساله مقاله بررسي عوامل موثر بر دوست يابي هاي اينترنتي بين دانشجويان 1830 ساله پروژه بررسي عوامل موثر بر دوست يابي هاي اينترنتي بين دانشجويان 1830 ساله تحقيق بررسي عوامل موثر بر دوست يابي هاي اينترنتي
دسته بندي ساير رشته ها
فرمت فايل doc
حجم فايل 200 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 79

پژوهش بررسي عوامل موثر بر دوست يابي هاي اينترنتي بين دانشجويان 18-30 ساله  در 79 صفحه ورد قابل ويرايش



فهرست مطالب

فصل اول ---------------------------------------------------

مقدمه -----------------------------------------------------

بيان مساله --------------------------------------------------

اهميت و ضرورت ---------------------------------------------

فصل دوم ---------------------------------------------------

پيشينه داخلي و خارجي -----------------------------------------

مصاحبه كارشناس/ مصاحبه اكتشافي -------------------------------

مقاله ------------------------------------------------------

فصل سوم --------------------------------------------------

تحليل نظري--------------------------------------------------

مدل نظري --------------------------------------------------

فصل چهارم-------------------------------------------------

روش شناسي تحليل -------------------------------------------

روش تحقيق-------------------------------------------------

جامعه آماري ------------------------------------------------

شيوه انتخاب واحد نمونه-----------------------------------------

روش گردآوري ----------------------------------------------

فصل پنجم---------------------------------------------------

فرضيات ----------------------------------------------------

تعريف عملياتي -----------------------------------------------

فصل ششم- ضمائم--------------------------------------------

پرسشنامه---------------------------------------------------

مصاحبه----------------------------------------------------

منابع ------------------------------------------------------

 




فصل اول : كليات تحقيق

مقدمه

انسان امروز دز جامعه اي زندگي مي كند كه نيازمند برقراري رابطه با محيط اطراف و افراد حاضر در جامعه خويش مي باشد .

جهان امروز به دنياي الكترونيك  و دهكده جهاني معروف مي باشد كه در اين دهكده جهاني افراد از هر سوي دنيا با هر مليت و هر عقيده اي كه باشند در آن حضور مي يابند و با يكديگر تبادل نظر و مبادله اطلاعات مي نمايند .

يكي از اين ارتباطات ،  ارتباط از طريق دنياي اينترنت و گفتگوهاي چند نفره در اتاق هاي گفتگوي چت مي باشد . كه افراد از هر سوي دنيا با عقايد و اعتقادات متفاوت وارد اين اتاق هاي گفتگوي چت شده و با يكديگر ساعتها بي آنكه متوجه گذر زمان باشند به گفتگو مي پردازند البته از نوع نوشتاري .

حال در اين پژوهش سعي بر آن است تا انواع گفتگوها از طريق چت و انواع روم هاي موجود را بررسي كنيم . و اينكه آيا اين ارتباط مي تواند سالم باشد يا خطر آفرين براي نسل حاضر است .

افراد چت را فقط بعنوان ابزاري براي سرگرمي و گذران وقت مي دانند و نه وسيله اي براي آموزش از راه دور و ارتباط آفريني با دوستاني از هر سوي دنياي بيكران .

در اين پژوهش علل كشش و جاذبه دو جنس مخالف به يكديگر و چرا انتخاب يكديگراز طريق چت مورد بررسي قرار خواهد گرفت .

و چرايي بيشتر وقتي خود را نشان مي دهد كه جوانان 30-25 ساله ايراني هنوز ساعتها وقت خود را صرف چت ميكنند و چرا بايد جواني كه به اين سن و سال هنوز به خط مشي واقعي زندگي خود دست نيافته باشند ؟ و وقت خود را پاي كامپيوتر و بيهوده گرايي بگذراند.

و اينكه در نهايت بدانيم در دنياي امروز چت خوب يا بد؟

2-1 بيان مسئله :

مي توان گفت كه شبكه اينترنت همانند يك محل مجازي ملاقات عمومي شهروندان جهاني است ، يك نقطه تلاقي عمومي است كه در آن ميليونها نفر بيش از 155 كشور جهان با هم در رابطه قرار ميگيرند و سازمان عظيمي است كه نظم آناز پيش تا حدودي تنظيم شده است. آنان در هر آن به كسب اطلاع درباره چيزها ي مختلف ، گفتگو ، بازي ، تجارت ،جستجوي علمي ، مشاهده تصاوير مختلف ، استماع صداها و آهنگها ، مشاهده فيلم ها و بسياري اقدامات ديگر مي پردازند . قاعده كلي حاكم بر اينترنت استفاده از اطلاعات به گونه اي آزاد است . ( محسني ، 71،1380 )

واقعيت آن است كه اين نظام ارتباطي تا به حال حداقل در كليت آن در ابعاد جهاني نظارت نشده آزاد ، خصوصي ، همگاني و نيز تنوع و تكثرگرا باقي مانده است ، هر چند سانسورها و نظارتها مي تواند حداقل در بخشي از جهان در آن مداخله داشته باشد . مبالغه آميز نخواهد بود كه اينترنت را از مهم ترين فصول جامعه اطلاعات بدانيم . براي برخي از قشرهاي جامعه ما « اينترنت» نامي كم و بيش آشنا ، اما در عين حال مبهم و اسرار آميز است . نامي كه دانستنيهاي پراكنده درباره آن همواره در طول چند سال اخير رو به افزايش بوده است و توسعه و تحول سريع آن هم سبب گرديده است كه اطلاعات در اين باره به سرعت كهنه شود. ( محسني ، 1380 ،71 )

اينترنت در حكم مخزني از اطلاعات خوب و بد ، زشت و زيبا ،اخلاقي و غير اخلاقي مي تواند تلقي شود ، البته مسئله در اين است كه مرزهاي ميان اين صفات دوگانه را جامعه هاي مختلف چگونه تعريف كنند ، با اتصال به شبكه اينترنت مي توان با ديگران رابطه برقرار كرد ، از اطلاعات علمي ، سياسي ، ادبي ، تاريخي و ... بهره مند شد .

( محسني، 1380، 71 )

چت به معناي گفتگوي عاميانه بين افراد مختلف مي باشد . در محيط اينترنت معناي اين فناوري گفتگو در اتاقهاي خصوصي و عمومي است و به سطح برخورداري و استفاده افراد از آن بستگي دارد .

 

 

 

3-1 اهميت و ضرورت مسئله :

چت در ايران براي نسل جوان جايگاه ناشناخته اي داردو بايد آموزش هاي لازم در اين زمينه لحاظ شود . چت يك مبع تبادل انديشه است و در كنار ديگر رسانه هاي الكترونيكي بايد به جايگاه مناسب خود برسد . ( كريم خاني ،1386، 17 )

80% مراجعين به چت روم ها از سايت yahoo ، 6/5 % از MSN و تنها 7% از سايت هاي فارسي زبان هستند .

75% چت كنندگان در چت نقش هاي متفاوتي را بازي مي كنند كه سهم پسران 89% و دختران 11% است . در اين ميان پسران بيشتر از دوربين و صدا بهره ميگيرند. (كريم خاني، 1386 ، 17 )

نتايج بدست آمده از تحقيقات محمد ابراهيم برزگر در ارتباط با گرايش مذهبي جوانان در هفت موضوع مرتبط با چت نشان مي دهد . كه : (همان منبع )

نگاه به چت بعنوان بازي و سرگرمي24%                  وسيله براي ارتباط دوستانه18%

چت بعنوان تداوم زندگي واقعي17%                       چت بعنوان امكاني براي جستجو گري9%

چت بعنوان ارتباط نا مطمئن ناكار آمد 20%              چت بعنوان ابزاري براي سوء استفاده 12%   

اهداف پژوهش:

الف) اهداف كلان

- ميزان گرايش جوانان به استفاده از اينترنت

ب) اهداف فرعي

شناسايي و كشف اهداف دانشجويان از استفاده از اينترنت

- تعيين گرايش دانشجويان به ابزارها و خدمات اينترنت

- بررسي تفاوت هاي بهره مندي از اينترنت در ميان جنس مذكر و مونث جوانان

ج) اهداف كاربردي

- جهت استفاده از سازمان هاي فعال در حوزه مسائل جوانان

4-1 سوالات پژوهش :

حال دراين پژوهش سعي بر آن است تا بتوانيم سوالات ذيل را پاسخگو باشيم .

1-  انگيزه هاي رواني ميان دانشجويان در استفاده ازچت و دوستيابي اينترنتي چيست ؟

2-  تاثير چت بر فرهنگ و هنجار جامعه چيست ؟

3-  تاثير پديده جهاني شدن و دنياي مدرنيته بر چت چيست ؟

5-1 تعريف عملياتي و مفهومي:

به طور كلي تعاريف مرتبط با اينترنت به دو گروه تقسيم مي شوند:

الف- تعاريف مبتني بر فناوري كه با تأكيد بر جنبه هاي فني و فناوري مورد استفاده اينترنت قرار مي گيرند مانند دايره المعارف كتابداري و اطلاع رساني اينترنت را شبكه شبكه ها يا بزرگراه اطلاعاتي كه گاه به طور اختصار نت خوانده مي شوند.

ب- تعاريف كاربر مدار: از اين ديدگاه شبكه اينترنت فقط رايانه ها و خدمتگرها، مسيرگردان ها و ابزارهاي انتقال ميليون ها بايت داده ها و نرم افزارهاي تخصصي نيست. اينترنت اجتماع مردمي است كه كارشان توسط شبكه اينترنت تسهيل و تسريع شده و نه آنكه نرم افزارها و سخت افزارها بر آنها مسلط شده باشند.

اينترنت محصول پژوهش هاي وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) در دهه 50 م و در پاسخ به تهديدهاي حملات هسته اي بلوك شرق آن زمان تاسيس شد. در واقع اينترنت يا شبكه ها از آن سال 1969 با راه اندازي آرپانت Arpanet پا گرفت و در دهه 80 فراگير شد. (شكرخواه، يونس، 1381، ص 108)

اينترنت به زبان ساده عبارتند از:

يك شبكه جهاني كه در آن شبكه ها و دستگاه ها با همديگر در ارتباط مي باشند و با اتصال به يك شبكه عظيم مي توانيم از اطلاعات ذخيره شده در دستگاه هاي ديگران استفاده نماييم. و يا اينكه به تبادل اطلاعات و پيام بپردازيم.

شبكه اينترنت : همانند يك محل مجازي ملاقات عمومي و شهروندان جهان است . سازمان عظيمي كه نظم آن از پيش تا حدودي تنظيم شده است . قاعده كلي حاكم بر اينترنت استفاده از اطلاعات به كونه اي آزاد است . اينترنت در حكم مخزني از اطلاعات خوب و بد ، زشت و زيبا ، اخلاقي و غيراخلاقي ميتواند تلقي شود .

چت : به معناي گفت و گوي عاميانه در محيط اينترنت است . چت يك منبع تبادل انديشه است و در كنار ديگر رسانه هاي الكترونيكي بايد به جايگاه مناسب خود برسد .  چت در اتاق هاي خصوصي يا عمومي در محيط اينترنت انجام مي گيرد . چت مي تواند بصورت صوتي ، تصويري يا نوشتاري  ( تايپي ) باشد .

چت روم : به اتاق هاي گفتگو گفته مي شود كه در واقع افراد از مكان هاي مختلف دنيا دور هم جمع مي شوند و با يكديگر صحبت مي كنند  . هر شهر معمولاً روم مشخصي دارد .


فصل دوم : ادبيات و پيشينه پژوهش :

پيشينه هاي مورد استفاده در اين تحقيق شامل كتاب ، مقالات علمي و اينترنت مي باشد . كه به دليل عدم دسترسي به كتاب هاي مرتبط با موضوع با موضوع تحقيق بيشترين منبع مورد استفاده اينترنت و مقالاتي كه در رابطه با موضوع مطرح شده مي باشد .

اين پيشينه كه شامل يك پيشينه خارجي و دو پيشينه داخلي و نظريات كارشناسان كه بصورت ؟؟ جمع آوري . نتيجه گيري شده و نيز مقاله اي تحت عنوان موضوع پژوهش مي باشد .

1-2 پيشينه داخلي

الف ) اين پيشينه از سايت شبكه فن آوري اطلاعات ايران W W W . IRITN . COM نوشته شده   استفاده شده است .

مقام اول حضور در اتاقهاي چت در خاورميانه ازآن ماست .

احساس تنگنا و در مضيقه بودن به لحاظ برقراري ارتباط و عدم تعريف واحد از چگونگي وجود ارتباطات از جانب دستگاه هاي مسئول افرادرا به سمت استفاده از محيط هاي گفت و گوهاي اينترنتي سوق مي دهد . دكتر طهمورث شيري – عضو هياًت علمي گروه ارتباطات اجتماعي دانشگاه آزاد اسلامي گفت :

(فصل 3 ) روش شناسي پژوهش :

مقدمه : در اين فصل به ويژگي هاي روش شناسي تحقيق مي پردازيم كه شامل روش شناسي تحقيق ، جامعه آماري و حجم نمونه شيوه انتخاب نمونه ،روش گردآوري سوالات تحقيق و فرضيات ، متغيرهاي پژوهش و تعريف عملياتي متغيرها مي باشد .

1-  روش تحقيق :

روش تحقيق در اين پژوهش ، پيمايش است . اين روش متداولترين روشي است كه در تحقيقات اجتماعي به كار مي رود . پيمايش يعني جمع آوري اطلاعات بعنوان راهنمايي علمي توصيف يا پيش بيني و يا به منظور تجزيه تحليل روابط بين برخي متغيرهاست . اين تحقيق از نظر معيار وسعت (كلان ،ميانه ، خرد) درسطح خرد است و از لحاظ سطح تحقيق از نوع توصيفي مي باشد .

2-  جامعه آماري و حجم نمونه :

جامعه آماري اين پژوهش شامل 50نفر از دانشجويان دانشگاه غيرانتفاعي خيام شهر مشهد  مي باشد .

3- شيوه انتخاب واحد نمونه : از ميان دانشجويان حاضر در دانشگاه خيام  در مقطع كارشناسي بطور تصادفي انتخاب و پرسشنامه ها بين دانشجويان اين كلاسها توزيع شده است .

4- روش گرد آوري : ابزار اصلي جهت جمع آوري در اين پژوهش پرسشنامه است كه توسط محقق ساخته شده و شامل 22 سوال مي باشد .

فصل 5 : فرضيات تحقيق

1-5 فرضيات بدست آمده از تحقيق :

1- هر چه ميزان آزادي عمل جوانان در خانواده بيشتر باشد در نتيجه تمايل فرد به سمت اينترنت و چت بيشتر خواهد بود .

2- روابط اجتماعي فردكمتر و ضعيفتر باشد كشش فرد به چت و برقراري روابط مجازي افزايش مي يابد .

3- ميزان اعتماد به نفس كمتر فرد موجب گرايش فرد به درستي هاي اينترنتي بيشتر است .

4-تاثير گروه همسالان باعث تحريك حس كنجكاوي فرد و گرايش به سمت اينترنت مي شود .

2-5 : نظريه : به اعتقاد گيدتر جهاني شدن ،آرايش دوباره زماني و مكاني است كه فعاليت از راه دور آن را تسهيل كرده است .جهاني شدن فرايندهاي بيروني است كه توسعه تعاملات اجتماعي را در دارد و زندگي روزمره ما ازآن تاثير پذيرفته است . ( اسلوين ، 1380 ، 182 )

3-5 فرضيه هاي استخراج شده از اين نظريه :

موضوع مصاحبه : نگرش افرادنسبت به chat

آقاي الف دانشجوي طراحي صنعتي دانشگاه علمي – كاربردي 26 ساله و ساكن شاهرود كه تعميركار كامپيوتر مي باشد .

وي از سن 18 سالگي با چت آشنا شده و تا كنون كه 26 ساله و داراي نامزد مي باشد باز هم چت ميكند . تعدادAdd  ليست در حال حاضر  55 نفر مي باشد و از چت لذت مي برد. ولي الان با بالا رفتن سن به اين نتيجه رسيده كه چت كردن را بي فايده و بيهوده و براي گذران وقت مي داند.

در اين راستا دوستي هاي زيادي را از طريق چت داشته و سپس بدنبال آن آشنايي هاي تلفني كه پيش مي آيد، دارد. در حال حاضر با 4 نفر همزمان دوست تلفني است و ارتباط دارد.

وي چت روم را محلي براي آشنا شدن و ارتباط هاي دوستانه سالم كه معمولاً ميان دو جنس مخالف بدليل كشش و جاذبه اي كه ميان آنها برقرار است مي داند.

اماوي اظهار داشت كه ارتباط از طريق chat بين خانواده هاي ايراني جانيفتاده و آن را خطر آفرين مي دانند. در صورتي كه با استفاده صحيح و نظارت خانواده مي توان دوستان خوبي در هر كجاي دنيا داشت.

وي با بيان اين مطلب كه خود داراي دوستان زيادي در شهرهاي مختلف كشور دارد ( چه پسر و چه دختر) و حتي با يكي از آنها كه اهل تهران و آقا مي باشد به واسطه همين chat ارتباط خانوادگي برقرار شده.

دانلود پژوهش بررسي عوامل موثر بر دوست يابي هاي اينترنتي بين دانشجويان 18-30 ساله

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.