پژوهش بررسي عوامل موثر بر دوست يابي هاي اينترنتي بين دانشجويان 18-30 ساله
پايان نامه بررسي عوامل موثر بر دوست يابي هاي اينترنتي بين دانشجويان 1830 ساله در 79 صفحه ورد قابل ويرايش |
دسته بندي | ساير رشته ها |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 200 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 79 |
پژوهش بررسي عوامل موثر بر دوست يابي هاي اينترنتي بين دانشجويان 18-30 ساله در 79 صفحه ورد قابل ويرايش
فهرست مطالب
فصل اول ---------------------------------------------------
مقدمه -----------------------------------------------------
بيان مساله --------------------------------------------------
اهميت و ضرورت ---------------------------------------------
فصل دوم ---------------------------------------------------
پيشينه داخلي و خارجي -----------------------------------------
مصاحبه كارشناس/ مصاحبه اكتشافي -------------------------------
مقاله ------------------------------------------------------
فصل سوم --------------------------------------------------
تحليل نظري--------------------------------------------------
مدل نظري --------------------------------------------------
فصل چهارم-------------------------------------------------
روش شناسي تحليل -------------------------------------------
روش تحقيق-------------------------------------------------
جامعه آماري ------------------------------------------------
شيوه انتخاب واحد نمونه-----------------------------------------
روش گردآوري ----------------------------------------------
فصل پنجم---------------------------------------------------
فرضيات ----------------------------------------------------
تعريف عملياتي -----------------------------------------------
فصل ششم- ضمائم--------------------------------------------
پرسشنامه---------------------------------------------------
مصاحبه----------------------------------------------------
منابع ------------------------------------------------------
فصل اول : كليات تحقيق
مقدمه
انسان امروز دز جامعه اي زندگي مي كند كه نيازمند برقراري رابطه با محيط اطراف و افراد حاضر در جامعه خويش مي باشد .
جهان امروز به دنياي الكترونيك و دهكده جهاني معروف مي باشد كه در اين دهكده جهاني افراد از هر سوي دنيا با هر مليت و هر عقيده اي كه باشند در آن حضور مي يابند و با يكديگر تبادل نظر و مبادله اطلاعات مي نمايند .
يكي از اين ارتباطات ، ارتباط از طريق دنياي اينترنت و گفتگوهاي چند نفره در اتاق هاي گفتگوي چت مي باشد . كه افراد از هر سوي دنيا با عقايد و اعتقادات متفاوت وارد اين اتاق هاي گفتگوي چت شده و با يكديگر ساعتها بي آنكه متوجه گذر زمان باشند به گفتگو مي پردازند البته از نوع نوشتاري .
حال در اين پژوهش سعي بر آن است تا انواع گفتگوها از طريق چت و انواع روم هاي موجود را بررسي كنيم . و اينكه آيا اين ارتباط مي تواند سالم باشد يا خطر آفرين براي نسل حاضر است .
افراد چت را فقط بعنوان ابزاري براي سرگرمي و گذران وقت مي دانند و نه وسيله اي براي آموزش از راه دور و ارتباط آفريني با دوستاني از هر سوي دنياي بيكران .
در اين پژوهش علل كشش و جاذبه دو جنس مخالف به يكديگر و چرا انتخاب يكديگراز طريق چت مورد بررسي قرار خواهد گرفت .
و چرايي بيشتر وقتي خود را نشان مي دهد كه جوانان 30-25 ساله ايراني هنوز ساعتها وقت خود را صرف چت ميكنند و چرا بايد جواني كه به اين سن و سال هنوز به خط مشي واقعي زندگي خود دست نيافته باشند ؟ و وقت خود را پاي كامپيوتر و بيهوده گرايي بگذراند.
و اينكه در نهايت بدانيم در دنياي امروز چت خوب يا بد؟
2-1 بيان مسئله :
مي توان گفت كه شبكه اينترنت همانند يك محل مجازي ملاقات عمومي شهروندان جهاني است ، يك نقطه تلاقي عمومي است كه در آن ميليونها نفر بيش از 155 كشور جهان با هم در رابطه قرار ميگيرند و سازمان عظيمي است كه نظم آناز پيش تا حدودي تنظيم شده است. آنان در هر آن به كسب اطلاع درباره چيزها ي مختلف ، گفتگو ، بازي ، تجارت ،جستجوي علمي ، مشاهده تصاوير مختلف ، استماع صداها و آهنگها ، مشاهده فيلم ها و بسياري اقدامات ديگر مي پردازند . قاعده كلي حاكم بر اينترنت استفاده از اطلاعات به گونه اي آزاد است . ( محسني ، 71،1380 )
واقعيت آن است كه اين نظام ارتباطي تا به حال حداقل در كليت آن در ابعاد جهاني نظارت نشده آزاد ، خصوصي ، همگاني و نيز تنوع و تكثرگرا باقي مانده است ، هر چند سانسورها و نظارتها مي تواند حداقل در بخشي از جهان در آن مداخله داشته باشد . مبالغه آميز نخواهد بود كه اينترنت را از مهم ترين فصول جامعه اطلاعات بدانيم . براي برخي از قشرهاي جامعه ما « اينترنت» نامي كم و بيش آشنا ، اما در عين حال مبهم و اسرار آميز است . نامي كه دانستنيهاي پراكنده درباره آن همواره در طول چند سال اخير رو به افزايش بوده است و توسعه و تحول سريع آن هم سبب گرديده است كه اطلاعات در اين باره به سرعت كهنه شود. ( محسني ، 1380 ،71 )
اينترنت در حكم مخزني از اطلاعات خوب و بد ، زشت و زيبا ،اخلاقي و غير اخلاقي مي تواند تلقي شود ، البته مسئله در اين است كه مرزهاي ميان اين صفات دوگانه را جامعه هاي مختلف چگونه تعريف كنند ، با اتصال به شبكه اينترنت مي توان با ديگران رابطه برقرار كرد ، از اطلاعات علمي ، سياسي ، ادبي ، تاريخي و ... بهره مند شد .
( محسني، 1380، 71 )
چت به معناي گفتگوي عاميانه بين افراد مختلف مي باشد . در محيط اينترنت معناي اين فناوري گفتگو در اتاقهاي خصوصي و عمومي است و به سطح برخورداري و استفاده افراد از آن بستگي دارد .
3-1 اهميت و ضرورت مسئله :
چت در ايران براي نسل جوان جايگاه ناشناخته اي داردو بايد آموزش هاي لازم در اين زمينه لحاظ شود . چت يك مبع تبادل انديشه است و در كنار ديگر رسانه هاي الكترونيكي بايد به جايگاه مناسب خود برسد . ( كريم خاني ،1386، 17 )
80% مراجعين به چت روم ها از سايت yahoo ، 6/5 % از MSN و تنها 7% از سايت هاي فارسي زبان هستند .
75% چت كنندگان در چت نقش هاي متفاوتي را بازي مي كنند كه سهم پسران 89% و دختران 11% است . در اين ميان پسران بيشتر از دوربين و صدا بهره ميگيرند. (كريم خاني، 1386 ، 17 )
نتايج بدست آمده از تحقيقات محمد ابراهيم برزگر در ارتباط با گرايش مذهبي جوانان در هفت موضوع مرتبط با چت نشان مي دهد . كه : (همان منبع )
نگاه به چت بعنوان بازي و سرگرمي24% وسيله براي ارتباط دوستانه18%
چت بعنوان تداوم زندگي واقعي17% چت بعنوان امكاني براي جستجو گري9%
چت بعنوان ارتباط نا مطمئن ناكار آمد 20% چت بعنوان ابزاري براي سوء استفاده 12%
اهداف پژوهش:
الف) اهداف كلان
- ميزان گرايش جوانان به استفاده از اينترنت
ب) اهداف فرعي
شناسايي و كشف اهداف دانشجويان از استفاده از اينترنت
- تعيين گرايش دانشجويان به ابزارها و خدمات اينترنت
- بررسي تفاوت هاي بهره مندي از اينترنت در ميان جنس مذكر و مونث جوانان
ج) اهداف كاربردي
- جهت استفاده از سازمان هاي فعال در حوزه مسائل جوانان
4-1 سوالات پژوهش :
حال دراين پژوهش سعي بر آن است تا بتوانيم سوالات ذيل را پاسخگو باشيم .
1- انگيزه هاي رواني ميان دانشجويان در استفاده ازچت و دوستيابي اينترنتي چيست ؟
2- تاثير چت بر فرهنگ و هنجار جامعه چيست ؟
3- تاثير پديده جهاني شدن و دنياي مدرنيته بر چت چيست ؟
5-1 تعريف عملياتي و مفهومي:
به طور كلي تعاريف مرتبط با اينترنت به دو گروه تقسيم مي شوند:
الف- تعاريف مبتني بر فناوري كه با تأكيد بر جنبه هاي فني و فناوري مورد استفاده اينترنت قرار مي گيرند مانند دايره المعارف كتابداري و اطلاع رساني اينترنت را شبكه شبكه ها يا بزرگراه اطلاعاتي كه گاه به طور اختصار نت خوانده مي شوند.
ب- تعاريف كاربر مدار: از اين ديدگاه شبكه اينترنت فقط رايانه ها و خدمتگرها، مسيرگردان ها و ابزارهاي انتقال ميليون ها بايت داده ها و نرم افزارهاي تخصصي نيست. اينترنت اجتماع مردمي است كه كارشان توسط شبكه اينترنت تسهيل و تسريع شده و نه آنكه نرم افزارها و سخت افزارها بر آنها مسلط شده باشند.
اينترنت محصول پژوهش هاي وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) در دهه 50 م و در پاسخ به تهديدهاي حملات هسته اي بلوك شرق آن زمان تاسيس شد. در واقع اينترنت يا شبكه ها از آن سال 1969 با راه اندازي آرپانت Arpanet پا گرفت و در دهه 80 فراگير شد. (شكرخواه، يونس، 1381، ص 108)
اينترنت به زبان ساده عبارتند از:
يك شبكه جهاني كه در آن شبكه ها و دستگاه ها با همديگر در ارتباط مي باشند و با اتصال به يك شبكه عظيم مي توانيم از اطلاعات ذخيره شده در دستگاه هاي ديگران استفاده نماييم. و يا اينكه به تبادل اطلاعات و پيام بپردازيم.
شبكه اينترنت : همانند يك محل مجازي ملاقات عمومي و شهروندان جهان است . سازمان عظيمي كه نظم آن از پيش تا حدودي تنظيم شده است . قاعده كلي حاكم بر اينترنت استفاده از اطلاعات به كونه اي آزاد است . اينترنت در حكم مخزني از اطلاعات خوب و بد ، زشت و زيبا ، اخلاقي و غيراخلاقي ميتواند تلقي شود .
چت : به معناي گفت و گوي عاميانه در محيط اينترنت است . چت يك منبع تبادل انديشه است و در كنار ديگر رسانه هاي الكترونيكي بايد به جايگاه مناسب خود برسد . چت در اتاق هاي خصوصي يا عمومي در محيط اينترنت انجام مي گيرد . چت مي تواند بصورت صوتي ، تصويري يا نوشتاري ( تايپي ) باشد .
چت روم : به اتاق هاي گفتگو گفته مي شود كه در واقع افراد از مكان هاي مختلف دنيا دور هم جمع مي شوند و با يكديگر صحبت مي كنند . هر شهر معمولاً روم مشخصي دارد .
فصل دوم : ادبيات و پيشينه پژوهش :
پيشينه هاي مورد استفاده در اين تحقيق شامل كتاب ، مقالات علمي و اينترنت مي باشد . كه به دليل عدم دسترسي به كتاب هاي مرتبط با موضوع با موضوع تحقيق بيشترين منبع مورد استفاده اينترنت و مقالاتي كه در رابطه با موضوع مطرح شده مي باشد .
اين پيشينه كه شامل يك پيشينه خارجي و دو پيشينه داخلي و نظريات كارشناسان كه بصورت ؟؟ جمع آوري . نتيجه گيري شده و نيز مقاله اي تحت عنوان موضوع پژوهش مي باشد .
1-2 پيشينه داخلي
الف ) اين پيشينه از سايت شبكه فن آوري اطلاعات ايران W W W . IRITN . COM نوشته شده استفاده شده است .
مقام اول حضور در اتاقهاي چت در خاورميانه ازآن ماست .
احساس تنگنا و در مضيقه بودن به لحاظ برقراري ارتباط و عدم تعريف واحد از چگونگي وجود ارتباطات از جانب دستگاه هاي مسئول افرادرا به سمت استفاده از محيط هاي گفت و گوهاي اينترنتي سوق مي دهد . دكتر طهمورث شيري – عضو هياًت علمي گروه ارتباطات اجتماعي دانشگاه آزاد اسلامي گفت :
(فصل 3 ) روش شناسي پژوهش :
مقدمه : در اين فصل به ويژگي هاي روش شناسي تحقيق مي پردازيم كه شامل روش شناسي تحقيق ، جامعه آماري و حجم نمونه شيوه انتخاب نمونه ،روش گردآوري سوالات تحقيق و فرضيات ، متغيرهاي پژوهش و تعريف عملياتي متغيرها مي باشد .
1- روش تحقيق :
روش تحقيق در اين پژوهش ، پيمايش است . اين روش متداولترين روشي است كه در تحقيقات اجتماعي به كار مي رود . پيمايش يعني جمع آوري اطلاعات بعنوان راهنمايي علمي توصيف يا پيش بيني و يا به منظور تجزيه تحليل روابط بين برخي متغيرهاست . اين تحقيق از نظر معيار وسعت (كلان ،ميانه ، خرد) درسطح خرد است و از لحاظ سطح تحقيق از نوع توصيفي مي باشد .
2- جامعه آماري و حجم نمونه :
جامعه آماري اين پژوهش شامل 50نفر از دانشجويان دانشگاه غيرانتفاعي خيام شهر مشهد مي باشد .
3- شيوه انتخاب واحد نمونه : از ميان دانشجويان حاضر در دانشگاه خيام در مقطع كارشناسي بطور تصادفي انتخاب و پرسشنامه ها بين دانشجويان اين كلاسها توزيع شده است .
4- روش گرد آوري : ابزار اصلي جهت جمع آوري در اين پژوهش پرسشنامه است كه توسط محقق ساخته شده و شامل 22 سوال مي باشد .
فصل 5 : فرضيات تحقيق
1-5 فرضيات بدست آمده از تحقيق :
1- هر چه ميزان آزادي عمل جوانان در خانواده بيشتر باشد در نتيجه تمايل فرد به سمت اينترنت و چت بيشتر خواهد بود .
2- روابط اجتماعي فردكمتر و ضعيفتر باشد كشش فرد به چت و برقراري روابط مجازي افزايش مي يابد .
3- ميزان اعتماد به نفس كمتر فرد موجب گرايش فرد به درستي هاي اينترنتي بيشتر است .
4-تاثير گروه همسالان باعث تحريك حس كنجكاوي فرد و گرايش به سمت اينترنت مي شود .
2-5 : نظريه : به اعتقاد گيدتر جهاني شدن ،آرايش دوباره زماني و مكاني است كه فعاليت از راه دور آن را تسهيل كرده است .جهاني شدن فرايندهاي بيروني است كه توسعه تعاملات اجتماعي را در دارد و زندگي روزمره ما ازآن تاثير پذيرفته است . ( اسلوين ، 1380 ، 182 )
3-5 فرضيه هاي استخراج شده از اين نظريه :
موضوع مصاحبه : نگرش افرادنسبت به chat
آقاي الف دانشجوي طراحي صنعتي دانشگاه علمي – كاربردي 26 ساله و ساكن شاهرود كه تعميركار كامپيوتر مي باشد .
وي از سن 18 سالگي با چت آشنا شده و تا كنون كه 26 ساله و داراي نامزد مي باشد باز هم چت ميكند . تعدادAdd ليست در حال حاضر 55 نفر مي باشد و از چت لذت مي برد. ولي الان با بالا رفتن سن به اين نتيجه رسيده كه چت كردن را بي فايده و بيهوده و براي گذران وقت مي داند.
در اين راستا دوستي هاي زيادي را از طريق چت داشته و سپس بدنبال آن آشنايي هاي تلفني كه پيش مي آيد، دارد. در حال حاضر با 4 نفر همزمان دوست تلفني است و ارتباط دارد.
وي چت روم را محلي براي آشنا شدن و ارتباط هاي دوستانه سالم كه معمولاً ميان دو جنس مخالف بدليل كشش و جاذبه اي كه ميان آنها برقرار است مي داند.
اماوي اظهار داشت كه ارتباط از طريق chat بين خانواده هاي ايراني جانيفتاده و آن را خطر آفرين مي دانند. در صورتي كه با استفاده صحيح و نظارت خانواده مي توان دوستان خوبي در هر كجاي دنيا داشت.
وي با بيان اين مطلب كه خود داراي دوستان زيادي در شهرهاي مختلف كشور دارد ( چه پسر و چه دختر) و حتي با يكي از آنها كه اهل تهران و آقا مي باشد به واسطه همين chat ارتباط خانوادگي برقرار شده.