پكيج (پروتكل) درمان شناختي رفتاري براي اختلال اضطراب فراگير (منتشر)

۸۲ بازديد

پكيج (پروتكل) درمان شناختي رفتاري براي اختلال اضطراب فراگير (منتشر)

پكيج (پروتكل) درمان شناختي رفتاري براي اختلال اضطراب فراگير (منتشر) در 70 صفحه فارسي در قالب فايل ورد قابل ويرايش


مشخصات فايل

تعداد صفحات 70
حجم 135 كيلوبايت
فرمت فايل اصلي doc
دسته بندي پكيج هاي درماني روانشناسي


توضيحات كامل

پكيج (پروتكل) درمان شناختي رفتاري براي اختلال اضطراب فراگير (منتشر) در 70 صفحه فارسي در قالب فايل ورد قابل ويرايش 

 

توضيحات ابتدائي

آماده شده در 6 جلسه درماني

بصورت آموزش گروهي و فردي و داراي توضيحات كامل هر جلسه

70 صفحه ورد (69 صفحه مطلب و 1 صفحه منابع)

قابل ويرايش با فونت B lotus سايز 14 و فاصله خطوط 1.5

داراي رفرنس معتبر و به شيوه APA

 

توجه : متن جلسات داخل فايل دقيقا به همين شكلي است كه در توضيحات پايين آمده است. چنانچه اينجا شرح خاصي براي جلسه نميبينيد، داخل فايل نيز به همين صورت است. چنانچه شرح جلسه اينجا آورده شده باشد، يعني فايل دريافتي نيز حاوي شرح جلسات است.

 

فهرست مطالب

جلسه اول- ارزيابي و آموزش رواني

جلسه دوم - آموزش آرميدگي

جلسه سوم – حساسيت زدايي

جلسه چهارم - مديريت نگراني (1)

جلسه پنجم – مديريت نگراني (۲)

جلسه ششم - كاهش استرس و حل مساله

پيوست ها

اهداف درماني و مداخلات مربوط در اختلال اضطراب فراگير

برگه علايم بارز در اختلال اضطراب فراگير

كار برگ فهرست علايم اضطراب

كار برگ ارزيابي اختلال اضطرابي فراگير

كار برگ سلسله مراتب موقعيت هاي اضطراب اور

كاربرگ مواجهه با موقعيت هاي اجتنابي

كار برگ " اگر نگران هستيد، سوالات زير را از خود بپرسيد "

برگه ي ثبت نگراني

 

نمونه اي از جلسات كه در اين پروتكل وجود دارد

جلسه اول- ارزيابي و آموزش رواني

اهداف:

١. ارزيابي اختلال اضطراب فراگير

۲. آموزش رواني

وسايل مورد نياز:

1. برگه علائم بارز اختلال اضطراب فراگير

۲. فهرست علائم اضطراب

3. كار برگ اريابي اختلال اضطراب فراگير

مروري بر جلسه

هدف اين جلسه ارزيابي دقيق شرايط بيمار و نيز آموزش روان شناختي وي مي باشد. به اين منظور بايد ابتدا از طريق يك مصاحبه باليني مختصر اطلاعات نسبتا كاملي را در مورد ماهيت اضطراب و نگراني وي به دست آوريد و سپس با استفاده از ابزار فهرست علائم اضطراب، سطح پايه اضطراب او را به دست آوريد تا با استفاده از آن بتوانيد ميزان پيشرفت بيمار را در طي درمان ارزيابي كنيد. در قسمت دوم، در مورد ماهيت بيماري و علل و درمان آن، اطلاعات لازم را به بيمار بدهيد و يك كپي از اين اطلاعات را نيز در اختيار وي قرار دهيد.

۱. ارزيابي

جلسه را با يك مصاحبه مختصر در مورد علائم، طول مدت بيماري و اقداماتي كه براي درمان آن انجام داده، شروع كنيد و سپس در مورد ساير جنبه ها مانند تاريخچه فردي مراجع استفاده از مواد، دوره هاي اضطرابي گذشته) اطلاعات به دست آوريد. برگه علائم بارز در اضطراب فراگير چار چوبي را براي ارزيابي GAD در اختيار شما قرار مي دهد (پيوست را مشاهده كنيد). سپس فهرست علائم اضطراب را به بيمار بدهيد و از او بخواهيد آن را تكميل كند. اين فهرست نه تنها علايم GAD را پوشش مي دهد بلكه علايم اختلالات اضطرابي ديگر (نظير نفس نفس زدن، سرگيجه، ضربان شديد قلب) را نيز ارزيابي مي كند. اگر اينگونه علايم نيز ثبت شد، لازم است به احتمال وجود ساير اختلالات اضطرابي نيز توجه داشته باشيد. نمرات بين ۵ تا ۱۱ دال بر اضطراب خفيف، ۱۱تا ۱۵، اضطراب متوسط و ۱۶ يا بالاتر اضطراب باليني قابل ملاحظه است. كاربرگ ارزيابي اختلال اضطراب فراگير كه در پيوست آمده است، راهنماي خوبي براي جمع آوري و ثبت اين اطلاعات است.

۲. آموزش بيمار

در اين قسمت از جلسه بايد اطلاعات اساسي در مورد GAD را در اختيار بيمار قرار دهيد و براي وي توضيح دهيد GAD يك اختلال اضطرابي است. اين اختلال بدين معني است كه مراجع در رابطه با مجموعه اي از موقعيت ها نگران شده و ممكن است تنش عضلاني، بي خوابي، برانگيختگي فيزيولوژيك، خستگي و ديگر علايم را تجربه كند. علاوه بر اين افسردگي و ديگر اختلال هاي اضطرابي نيز محتمل است. همچنين بايد تاكيد كنيد هركسي "برخي از مواقع نگران مي شود، ولي گاهي اين نگراني مي تواند سودمند بوده و يا برعكس فايده اي نداشته و اضطراب بي جاصلي را سبب شود.

علاوه بر توضيحات فوق، به روش هاي درماني نيز اشاره كنيد و در آن به صورت مختصر روش هايي نظير آرميدگي، مديريت استرس، افزايش توان فردي در موقعيت هاي بين فردي، ارزيابي افكار در رابطه با موضوعاتي كه او را نگران كرده و ديگر تكنيك هاي خود ياري را كه مراجع مي تواند از آن ها استفاده كند، توضيح دهيد. بهتر است اين قسمت را كپي بگيريد و به بيمار بدهيد.

• اختلال اضطراب فراگير چيست؟

همه ي ما برخي از مواقع نگران مي شويم. نگران موضوعاتي كه شايد اتفاق بيفتند. ولي كساني كه اختلال اضطراب فراگير دارند علايم اين اختلال در زندگي طبيعي آن ها تداخل ايجاد مي كند. اين علائم شامل بيقراري، خستگي، دشواري در تمركز، تحريك پذيري، تنش عضلاني و يا بي خوابي است. علاوه براين، اين افراد در مورد موضوعات مختلفي نظير سلامتي، مسائل مالي، طرد شدن توسط ديگران و عملكرد خود نگران هستند و مي دانند كه كنترل نگراني برايشان دشوار است. بسياري از افراد مبتلا به اين اختلال احساس مي كنند نگراني شان خارج از كنترل است و اين نگراني آن ها را ديوانه يا مريض خواهد كرد.

شيوع اين اختلال ۷ درصد است يعني حدود هفت درصد از جمعيت كلي از اختلال اضطراب فراگير رنج مي برند. زنان دو برابر مردان به اين اختلال مبتلا هستند. اختلال اضطراب فراگير، اختلال مزمني است. بسياري از افراد مبتلا مي گويند تمام عمرشان نگران بوده اند. افراد زيادي نيز علاوه بر اين مشكل، مسائل ديگري مثل فوبيا، افسردگي و مسائل ارتباطي نيز دارند. برخي از آن ها ممكن است از ديگران اجتناب كنند چون از طرد شدن توسط ديگران يا وابسته شدن به ديگران مي ترسند.

• دلايل اختلال اضطراب فراگير چيست؟

اين اختلال حاصل تعامل عوامل مختلف زيستي و رواني اجتماعي است. يكي از علل بروز اين اختلال، ژنتيك است. علاوه براين كساني كه ويژگي هايي مثل عصبي بودن، افسردگي، ناتواني در تحمل ناكامي و تمايل به اجتناب از موقعيت ها را نشان مي دهند بيشتر احتمال دارد به اين اختلال مبتلا شوند. استرس هاي زندگي مانند تعارض هاي بين فردي، تغيير در كار و مسووليت هاي واگذار شده نيز در بروز اين اختلال نقش دارد. علاوه براين ممكن است اين افراد در حل مسايل روزانه خود و همچنين تعارض ها و اختلافات بين فردي به اندازه ي كافي مهارت نداشته باشند و به همين دليل در مواجهه با هر مشكلي دچار اضطراب مي شوند.

• درمان اختلال اضطراب فراگير

براي اين اختلال دو رويكرد درماني اصلي يعني دارو درماني و روان درماني وجود دارد. بسياري از افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگير از استفاده از دارو نتيجه خوبي مي گيرند. مصرف دارو مي تواند احساس اضطراب و نگراني را كاهش دهد. ارزش مصرف دارو در اين است كه به سرعت احساس اضطراب را كاهش مي دهد. علاوه براين، روان درماني بويژه درمان هاي شناختي رفتاري، اثربخشي قابل ملاحظه اي در كاهش علائم اين اختلال دارد.

• درمان شناختي-رفتاري چگونه به درمان اختلال اضطراب فراگير كمك مي كند؟

درمان شناختي-رفتاري كه در اين جلسات از آن استفاده مي شود، به شما كمك مي كند تا نگراني هاي مفيد را از نگراني هاي مضر تشخيص دهيد و پس از آن از نگراني هاي خود دست برداشته و آن ها را به تعويق بيندازيد. علاوه براين، ياد مي گيريد چگونه بر اجتناب خود از انجام فعاليت هايي كه شما را نگران مي كند، غلبه كنيد. همچنين در اين رويكرد، روش هايي مثل آرميدگي عضلاني، تمرين هاي تنفسي، مديريت زمان و درمان بي خوابي به شما آموزش داده مي شود تا سطح كلي برانگيختگي كاهش پيدا كند. كار ديگري كه در اين جلسات انجام مي شود شناسايي شيوه تفكر اشتباهي است كه موجب نگراني بيش از حد مي شود. وقتي اين اشتباهات شناسايي شد، ياد خواهيد گرفت كه چطور آن ها را به چالش بكشيد و افكار درست تري را جايگزين آن ها كنيد. در خاتمه، از آنجايي كه ممكن است طي روز نگران باشيد، به شما تكنيكي آموزش داده مي شود تا با استفاده از آن نگراني هاي خود را محدود به زمان نگراني كنيد. (همچنين مي توايد مطالعه كتاب از حال بد به حال خوب نوشته برنز و ترجمه قرچه داغي را نيز توصيه كنيد)

• از شما به عنوان يك مراجع چه انتظاري مي رود؟

از آنجايي كه شما در طي زندگي خود دائما نگران بوده ايد، ممكن است خيلي نسبت به درمان خوش گمان نباشيد. واقعيت اين است كه شما يك شبه بهبود نخواهيد يافت. شما بايد مرتب در جلسات شركت كنيد و روي نگراني و اضطراب خود، كار كنيد تا بتدريج علائم كاهش پيدا كند. در طي اين جلسات به شما كمك مي شود تا با روش هاي مختلف، نگراني هاي خود را مديريت كرده و ديدگاه واقعي تري نسبت به مسائل پيدا كنيد. در اين جلسات به شما روش هاي آرام سازي، مهارت حل مساله و مهارت شناسايي و به چالش كشيدن افكار منفي آموزش داده مي شود كه همه با هم باعث كاهش قابل ملاحظه اي در اضطراب و نگراني شما خواهد شد.

در انتها از آنجايي كه مراجعان مضطرب اغلب خواستار رفع فوري و كامل احساسات منفي خود هستند، به گونه اي كه انگار متوقع اند درمانگر با خواندن ورد معروف "كوتي - موتي كلكوتي!" آن ها را درمان كند، براي وي توضيح دهيد" اضطراب يك مسأله طولاني مدت است، بنابراين درمان آن وقت و تلاش مي طلبد؛ با توجه به اين كه شما مدت هاي طولاني است كه به شيوه خاصي فكر، احساس و رفتار مي كنيد، و در واقع برايتان به شكل يك عادت در آمده است، تغيير يك شبه ي آن غير ممكن است. اگر بيمار همچنان در اين جلسه و يا جلسه بعد خواستار تغييرات فوري است، مي توانيد سود و زيان هاي درخواست نتايج فوري را ارزيابي كنيد؛ از وي سوال كنيد اگر آن نتايج فوري عايد نشود چه اتفاقي خواهد افتاد و اگر آن نتايج بتدريج عايد شود چه اتفاقي خواهد افتاد؛ و در نهايت توضيح دهيد كه چگونه درخواست نتايج فوري، در واقع مي تواند آسيب پذيري بيشتري به اضطراب را ايجاد كند و منجر به احساس نااميدي شود.

٣. تكليف منزل

از بيمار بخواهيد در فواصل بين جلسات، در يك دفتر ثبت روزانه نگراني و اضطراب، مهمترين نگراني هايي را كه در هر روز تجربه كرده و ميزان اضطراب خود را (۱ تا ۱۰۰ درجه بندي كرده و جلسه بعد همراه خود بياورد.

 

چرا اعتماد به ما ؟

وبسايتي كه هم اكنون در آن قرار داريد زير مجموعه سايت آفمَس به نشاني (ofmas.ir) مي باشد و شما را به فروشگاه فايل آفمَس براي خريد انتقال مي دهد. فروشگاه آفمَس داراي نماد اعتماد الكترونيك از وزارت صنعت، معدن و تجارت مي باشد كه در صفحه اصلي اين سايت قابل مشاهده است .


توضيحات بيشتر و دانلود



صدور پيش فاكتور، پرداخت آنلاين و دانلود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.