پايان نامه بررسي رابطه فرهنگ سازماني و ميزان به كارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش شمال خوزستان

فرمت فايل : pdf
حجم : 118
صفحات : 77
گروه : روانشناسي و علوم تربيتي |
توضيحات محصول :
پايان نامه بررسي رابطه فرهنگ سازماني و ميزان به كارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش شمال خوزستان
اين پايان نامه با فرمت Word بوده و قابل ويرايش است و همچنين آماده پرينت مي باشد.
1-1- مقدمه
دوران جديد كه به عصر اطلاعات موسوم است، دوران فناوري اطلاعات و ارتباطات مي باشد، بشر امروز جامعه اي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT ) را تجربه مي كند كه از ويژگيهاي خاص خود برخوردار است. چنين جامعه اي را جامعه اطلاعاتي مي گويند (صرافي زاده، 1383 ، ص 5).
جامعه اطلاعاتي جامعه اي است كه در آن زندگي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي افراد جامعه به فناوري اطلاعات و ارتباطات وابسته است و جامعه اي است كه در آن مردم در محل كار ، منزل و حتي در اماكن تفريحي از اين تكنولوژي حداكثر استفاده را مي¬برند.
بر خلاف دوران گذشته كه اطلاعات و تكنولوژي در اختيار صاحب نظران فن و صنايع قرار داشت و مشروعيت آن نيز به تاييد و تصديق آنان مرتبط بود در جامعه جديد اطلاعات تكنولوژيستها علماي اجتماعي و مردم معمولي نيز مرتبط با تكنولوژي اطلاعاتي قرار گرفته و بخشي از زندگي روزمره آنان شده است. زيرا اطلاعات و اخبار در گروه نيازهاي اساسي همه مردم قرار گرفته است و توليدات آن استفاده همه جانبه دارد. در حالي كه در دوران گذشته استفاده از تكنولوژي مرتبط با قشر خاصي بود و فراگيري زيادي نداشت (آذرخش، مهراد،1383،ص 25).
ويژگيديگر جامعه اطلاعاتي كالا شدن اطلاعات است، اطلاعات كالا شده و به مدد تكنولوژي هاي جديد ارتباطي در دسترس هر كسي كه طالب آن باشد قرار مي گيرد. در اين گونه جوامع مفاهيم سنتي موجود در زمينه هايي چون اقتصاد، آموزش ، كسب و كار، مديريت و تجارت دچار تحول مي گردد. با گذر از عصر صنعتي و ورود به عصر اطلاعات و به گفته الوين تافلر (عصر دانايي) نياز روزافزون بشر براي آموزش متفاوت تر با آنچه در گذشته بوده است بيشتر حس مي شود در همين راستا تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات كه به طور فزاينده اي در حال گسترش است مي¬تواند به نحو مطلوبي تمامي امور زندگي را تحت تاثير قرار دهد (احمدي نژاد ، 1379 ، ص 24).
نيروي انساني به عنوان مهمترين منبع اصلي سازمان بااستفاده از اطلاعات، فناوري، مواد، تجهيزات و بودجه و... به توليد كالا و خدمات بپردازد و در صورتي كه درست عمل كند سازمان نيز از عملكرد خوبي برخوردار خواهد شد.
لذا سازمان از طريق توجه به فرهنگ و شناخت فرهنگ موجود سازمان و تجزيه و تحليل آن و خلق ارزش هاي مناسب در حمايت از فرهنگ مطلوب مي تواند در راستاي به كار گيري مؤثر فناوري اطلاعات
فهرست مطالب
فصل اول: كليات تحقيق
1-1 مقدمه : 1
2-1 بيان مسأله 2
3-1 اهميت وضرورت پژوهش: 3
4-1 انگيزه پژوهشگر: 4
5-1 هدف پژوهش: 5
6-1 سوالات پژوهش: 6
7-1 تعاريف نظري وعملياتي متغيرهاي پژوهش 7
فصل دوم: مروري بر ادبيات تحقيق
1-2مباني نظري پژوهش 9
1-1-2 فرهنگ سازماني 9
2-1-2تعاريف فرهنگ سازماني: 10
3-1-2اهميت فرهنگ سازماني 11
4-1-2 خصوصيات فرهنگ سازماني 11
5-1-2منابع فرهنگ 12
6-1-2شيوه پيدايش فرهنگ 12
7-1-2انواع فرهنگ سازماني 13
8-1-2رابطه فرهنگ سازماني با رضايت شغلي 14
9-1-2 رابطه فرهنگ و ساختارسازمان 15
10-1-2 فرهنگ سازماني و توسعه 15
11-1-2 نقش فرهنگ سازماني در مديزيت دانش 15
12-1-2 رابطه فناوري و فرهنگ 16
13-1-2 الگوي اساسي براي تبيين وتشريح فرهنگ سازماني 17
2-2 فناوري اطلاعات و ارتباطات 19
1-1-2 تاريخچه فناوري اطلاعات و ارتباطات 19
2-2-2 مفهوم فناوري اطلاعات و ارتباطات: 20
3-2-2 چيستي فناوري 22
4-2-2 تقسيم بندي كشورهاي جهان 23
5-2-2كاربردهاي فناوري اطلاعات: 24
1-5-2-2 پول الكترونيكي2 24
2-5-2-2 تجارت الكترونيكي 2 24
3-5-2-2 دولت الكترونيكي 1 25
4-5-2-2 نشر الكترونيك 2 25
6-2-2 شاخص هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات 26
7-2-2 اينترنت 28
3-2 پيشينه پژوهش 28
فصل سوم :روش اجراي تحقيق 31
3-1 مقدمه 32
3-2نوع و روش تحقيق 32
3-3 جامعه آماري 33
4-3-نمونه آماري 33
5-3 روش نمونه گيري 33
6-3 ابزارجمع آوري داده ها 34
فصل چهارم 35
تجزيه و تحليل دادهها 35
1-4 مقدمه 36
2-4اطلاعات عمومي 36
3-4 توصيف داده ها 38
4-4 تحليل داده ها 49
1-4-4 سوالات اصلي پژوهش 49
2-4-4 سوالات فرعي پژوهش 51
فصل پنجم
نتيجهگيري و پيشنهادات 66
1-5 بحث و نتيجه گيري 67
1-1-5 تفسير سوال اصلي پژوهش 67
2-1-5 سوالات فرعي پژوهش 68
2-5 نتيجه گيري 71
3-5 محدوديت ها و مشكلات پژوهش 72
4-5 پيشنهادات پژوهش 73
فهرست منابع 74